Sunday 27 January 2013

.: selangkah ke universiti buat adik-adik :.


assalamualaikum buat adek2 lepasan SPM,STPM,STAM ^_^

akhi.uby tahu adek2 mesti tengah cuak,risau,terkesima,teruja bila tunggu result keluar kan? result tak keluar pun takpe kan adek2? hehe. pengalaman yang pernah dirasai masa akhi.uby lepas SPM dulu. perasaan yang sama macam adek2 rasa sekarang. jadi,pohonlah doa dan solat hajat kepada Allah s.w.t,istiqamahlah,semoga result yang bakal keluar nanti gempak dan mantap2! jangan jadi macam akhi.uby dulu, menyesal tak sudah.ok,fokus notes akhi.uby ini bukanlah pada result adek2 nanti,tapi akhi.uby nak kongsi tips2 bagi mengelakkan adek2 mengalami kejutan budaya or culture shock masa masuk matrikulasi atau universiti nanti.

1. sebelum masuk u / matrik, pastikan adek2 buat research sedikit tentang u/matrik yang adek2 nak masuk tu. terutamanya lihat dari segi kos/bidang yang ditawarkan disana. kos/bidang ini lihat pula pada kecenderungan atau minat adek2.dan seterusnya buat pilihan yang terbaik dalam UPU nanti berkat petunjuk istikharah adek2. ^_^. jangan menyesal dikemudian hari!

2. kat u/matrik, jujurnya pergaulan dan peraturan tidaklah ketat seperti di sekolah. ini bermakna adek2 bebas. tidak ada peraturan yang mengongkong sgt. tapi, beringatlah, jaga batas2 pergaulan atau ikhtilat adek2 antara lelaki dan perempuan. sayanglah kalau disekolah dahulu,semua ini dapat dijaga tapi bila masuk u/matrik, segala2nya lesap. ilmu2 agama yang belajar kat sekolah terus lenyap. jadi, berhati2 ya adek2. ingat, bataskan pergaulan.

3. kat u/matrik, pakaian bebas sangat. takde dah uniform2 seragam macam kat sekolah. jadi, jangan jadikan kebebasan itu satu pelepasan untuk tidak menjaga aurat. jaga aurat adek2 sebaiknya. yang muslimat,pakai tudung elok2,cantik2. pastikan tudung melepasi paras dada. tak pakai tudung bulat pun takpa,janji tudung yang menutup dan melepasi paras dada.dan baju pulak tidak ketat yang menampakkan susuk tubuh. lagi nampak cantik!  serius! dan elakkan free hair, pliz. tidak manis langsung muslimat tanpa penutup kepala. kalu tak percaya buat perbandingan antara pkai tudung dengan tak pakai tudung, mana satu nampak lagi comel? mesti terdetik dihati kecil adek2 muslimat,' comelnya aku kalu pakai tudung..'. dan cuba tnya kawan2 lain, mesti jawapan mereka sama mcm hati kecil adek2. yang muslimin pun sama, jaga aurat adek2 biarpun aurat yang muslimin tidak seluas batas aurat muslimat. dari pusat hingga ke lutut. kalu pegi main, kalu nak pakai seluar pendek paras lutut, cantikkan ia dengan memakai tight. adek2 kan bakal pemimpin masa depan, jadi tunjukkan akhlak dan sahsiah yang baik.

4. kat u/matrik, tidak ada siapa yang menghalang adek2 dating,couple, duduk berdua2an. adek2 bebas untuk lakukan semua tu. tapi, jangan lakukannya! ingat! walaupun tidak ada siapa yang menghalang atau menegur, tapi Allah Yang Satu sentiasa melihat. jika terbit perasaan suka/sayang/cinta, itu tidak salah. cuma rawati ia dengan doa. dan tidak perlu luahkan perasaan itu pada sesiapa. luahkan saja pada Allah s.w.t yang lebih memahami gerak hati kita kerana perasaan yang hadir itu datangnya dari Allah s.w.t ^_^ cinta tidak salah tapi couple itu yang salah.

5. kalu adek2 ada abg/kakak yang lebih dahulu masuk u/matrik, jadikan mereka sebagai 'sumber rujukan utama'. tapi,awas! kerana kadang2 'sumber rujukan utama' ini juga tersilap langkah. khuatir kalu adek2 terus mendapatkan sumber dari mereka, adek2 pula akan terjebak dengan macam2 masalah dan juga ikut sama tersilap langkah. pandailah adek2 melihat sesuatu perkara itu samada baik atau tidak. yang negatif tidak perlu diikut, yang positif terus amalkan.insyaallah, mumtaz jaiyyid jiddan dalam hidup adek2 ! ^_^ jadikan abg/kakak yang cemerlang sahaja sebagai rujukan utama. 

5. yang penting, jaga solat n jaga amalan. solat itu tiang agama, pembenteng dari segala macam kejahatan dan kemungkaran. 5 waktu mesti cukup, pastu topup pula dengan solat sunat rawatib. ok? lebih bagus kalu dapat bangun tahajud,minta dimudahkan segala urusan bila dapat masuk u/matrik nanti. ^_^ keberkatan Allah s.w.t itu sangat penting. keredhaan ibubapa juga apatah lagi. berdoalah dan sentiasa berdoa, insyaallah, Allah s.w.t itu Maha Pemurah,minta apa sahaja yang baik2,insyaallah Allah mudahkan.

ini adalah serba sedikit tips2 utama menjelang masuk u/matrik nanti. perkongsian ini bukanlah bermakna akhi.uby adalah yang terbaik, tapi sama2 berkongsi pengalaman yang pernah akhi.uby lalui dan lihat dengan mata sendiri. sayanglah kalu permata2 fresh ini rosak bila masuk u/matrik nanti. jadi, sentiasa persiapkan diri adek2 ya! jika adek2 masih ada persoalan yang membelenggu fikiran, teruskan bertanya pada 'sumber rujukan utama' yang bagus2. sebarang persoalan boleh juga terus bertanya akhi.uby, insyaallah dengan pengalaman yg akhi.uby ada,akhi.uby tolong ye.

oleh : akhi.uby ^_^

:: Laa haulawala quwwata illah billahil 'aliyyil 'aziim:: 
~be a professional for ad-deen : ibnkhayr~


No comments:

Post a Comment