Sunday 27 January 2013

.:mencari sinar hati, menuju bahagia abadi:.

mungkin dari tajuk entri ana kali ini, orang yang membaca sepintas lalu akan fikir macam-macam. bila disebut hati dan bahagia, nampak satu entiti yang cukup sinonim bagi sesetengah orang atau lebih spesifik, orang-orang berdarah muda iaitu entiti cinta. ya, apa yang bakal ana nukilkan kali ini adalah tentang hakikat hati yang lebih cenderung untuk memberi dan mudah menerima. hati yang diberi ruh oleh Allah s.w.t  untuk membelai perasaan manusia seterusnya tanpa sedar,andai tidak terkawal, hati jua yang membawa manusia ke lembah kehinaan.  inilah hakikat hati yang rosak dan tidak terjaga. ana akan merungkaikan sedikit perihal hati,tetapi berdasarkan pandangan peribadi ana sahaja. dimana hatilah yang mendorong manusia melakukan sesuatu tindakan, dengan kecenderungan nafsu yang selalu mengiringi kehendak hati. 

    tafsiran hati dalam entri ana ini lebih berkisarkan pada cinta manusia. hah, kalau bab cintan-cintun, suka sangatlah orang-orang muda. pantang dibuat program-program berkaitan cinta, ana jamin audiens yang hadir pasti melebihi kerusi yang disediakan, lagi2 audiens muslimat. itu pasti. sebab ini pun termasuk dalam pengalaman ana sendiri. maaflah, andai coretan ana kali ini berbentuk peribadi, namun ana luncurkan buat perkongsian sahabat-sahabat yang ana sayangi dan semoga dirahmati oleh Allah s.w.t sekalian.

     apakah hati? ya, kalau dijawab secara saintifik, hati adalah satu ketulan daging yang wujud didalam jasad pejal manusia. dan juga jasad haiwan-haiwan ciptaan Allah s.w.t. namun, andai ditanya soal hati mengikut definisi falsafah, macam-macam tafsiran tentang hati akan keluar. setiap orang punyai pandangan berbeza-beza tentang hati. hati ada kehendak yang kuat, kehendak yang kadang sukar ditolak diri kita sendiri. kadang kita kata taknak, tapi hati mahu. lantas, kita tewas dengan kehendak hati, apatah lagi jika hati itu juga berlandaskan nafsu yang kuat membelenggu fikiran dan jiwa manusia.

      mata manusia suka melihat akan kecantikan, kekemasan, kerana itulah fitrah yang Allah s.w.t ciptakan keatas setiap makhluk-makhluknya.Allah s.w.t suka akan kecantikan dan Allah s.w.t itu juga Maha Cantik. analogi yang dinisbahkan pada manusia, kecantikan seorang wanita boleh menggugat jiwa seorang lelaki. begitu jua sebaliknya, kekacakan seorang lelaki boleh menggugat jiwa seorang wanita. nah, lihatlah sendiri fenomena korea yang melarat-larat dikalangan wanita, suka pada cerita-cerita korea dan aktor lelaki korea, kata mereka, kacak, comel, kiut dan sebagainya. ini buktinya mata manusia yang sukakan kecantikan. tapi hati mereka yang mahu, tetap gagal dicapai. hanya sekadar angan-angan dan mimpi untuk memiliki aktor-aktor itu. kadang, sampai buat koleksi album, semua gambar lelaki korea! 


saya cerita begini kerana inilah hakikat hati. hati yang mudah menerima sebarang bentuk halusinasi halus dan angan-angan. tetapi tidak mudah digapai. dan hati yang cenderung untuk memberi sebarang perasaan,seperti cinta, rindu, marah, kecewa dan sebagainya. hati yang tenang adalah hati yang mampu mengawal semua keadaan ini. tidak ekstrem dan tidak juga terlalu pasif.

    terus pada topik,iaitu cinta. cinta antara dua insan melibatkan dua hati. dan dari dua hati itu menjadi satu hati yang bersemi, maka keluarlah perkataan,' kita sehidup semati '. ' kita sehati sejiwa'. bermula dari sebuah perkenalan, kemudian persahabatan. lama menjalin persahabatan, ah, alangkah indah andai dilanjutkan lagi ke peringkat seterusnya iaitu cinta dan couple, namun gagal untuk ke peringkat seterusnya iaitu pernikahanini proses biasa bagi pasangan bercinta hari ini. percayalah kalau ana katakan, ini cinta murahan. cinta yang mudah digadai begitu sahaja. cinta yang sia-sia, tidak berhasil apa-apa.cinta sekerat jalan, fahamlah kita jalan yang sekerat bukanlah jalan yang sempurna. maka, adakah kita benar-benar sudah menggunakan hati dengan baik? salahguna cinta, maka automatik hati juga tidak digunakan sebaiknya. terus terang ana katakan, bukan salah untuk bercinta, tetapi cinta yang disalahguna itu membuatkan orang merasakan cinta itu bersalah.

    maka, bagaimana mahu merawat dan top-up hati yang salah digunakan? maka, tuntutan syariat Islamlah kunci segalanya. Islam menganjurkan umatnya menjaga hati dari segenap aspek kehidupan termasuk juga dalam bercinta. bagi orang lelaki, jika sudah jatuh hati pada seseorang wanita, elakkan dari terus approachwanita tersebut, bahkan seharusnya lelaki itu merisik khabar melalui teman-teman dan sahabat-sahabat terdekat wanita itu. ya, Islam menganjurkan menggunakan perantaraan bagi tujuan taaruf antara lelaki dan wanita. hikmahnya, hati antara dua insan akan lebih menjaga, tidaklah masing-masing saling meluahkan, lantas melayan kehendak hati, cenderung  memberi perasaan dan harapan pada pasangan, dan mudah menerima layanan nafsu. maka cinta Islamik yang diidamkan menjadi cinta yang kronik. tanpa perantara, pabila dua insan saling berhubung walaupun tidak berjumpa, tetapi hati mereka sedikit demi sedikit terhakis dengan dosa sendiri. sukar sebenarnya untuk menjaga hati. cukup sukar, tidak semudah bicara di bibir. dua insan yang berhubung ini kemudian akan melayani perasaan, maka rebahlah masing-masing dipangkuan manja syaitan yang senantiasa menanti peluang untuk merosakkan hati manusia. maka, tidak hairanlah, ada kisah hafiz hafizah yang terlanjur. hati yang dipahat dengan Al-Quran yang mulia pun mampu terhakis dek madu-madu syaitan yang dicalit pada hati mereka, seterusnya mendorong mereka melakukan kehinaan. apatah lagi hati kita yang ampuh dan poros ini. nauzubilllahimin zaalik. semoga Allah s.w.t mengampuni dosa kita semua.

       lembah cinta memang indah. masing-masing seolah berada di syurga abadi, tetapi sebenarnya sedang menempah tiket ke neraka.maka, sahabat-sahabat, usahlah bercinta andai tidak ada maksud untuk menikahi pasangan kalian. usahlah mula menitip kata cinta andai tidak terniat dihati untuk melanjutkannya dengan pernikahan yang suci, yang lebih diredhai Allah s.w.t. usahlah menguis kata manis pada pasangan andai tidak sedia untuk menerima pasangan itu sebagai pasangan abadi  yang kekal ke syurga kelak. ini tips yang mudah. tetapi,gagal difahami segelintir masyarakat. ana pernah hanyut dalam bercinta, tetapi senantiasa ada niat untuk menamatkan dengan pernikahan. tetapi tidak kesampaian kerana hati yang sudah terhakis dengan semaian dosa dan noda, setiap hari setiap detik setiap saat melayani perasaan masing-masing. ini pengajaran bagi ana dan sebagai perkongsian buat sahabat-sahabat. ana ada beberapa pengalaman, dan ana boleh kongsikan andai ada persoalan dari sahabat-sahabat, ana akan memberi solusi terbaik buat mereka yang mengalami permasalah seumpama ini. insyaallah.


  kini, hati ana tekad untuk menjadi satu hati yang hanya mendamba cinta suci insan yang di'reserve'kan oleh Allah s.w.t pada ana. yang lama sudah termaktub di Luh Mahfuz, itupun andai ada suratan itu, kerana kematian itu kita tidak jangka bila. Maha Suci Allah s.w.t Yang Maha Mengetahui akan segala perihal makhluk-makhlukNya. insan yang mungkin kini sedang berdoa setiap kali selepas solatnya untuk ditemukan dengan ana. yang giat berqiammulail mendoakan kesejahteraan ana. yang menangis dalam doanya untuk melayakkan ana menjadi imam sepenuh masanya.subhanallah, sahabat-sahabat jangan cemburu pula ya. ^_^ dan yang penting, andai saatnya tiba nanti, ana akan lebih berhati-hati dalam menitip sinar hati dan memburu bahagia abadi, menurut tuntutan Islam, agama yang syumul, agama yang benar disisi Allah s.w.t, agar impian membina bayt al-muslim tercapai dalam redhaNya. dan agar ana dan bakal zaujah senantiasa thabat di jalan dakwah, insyaallah aminn. wallahu'alam.

p/s : coretan ini merupakan pandangan peribadi ana sahaja. sebarang komentar dan kritikan membina amat-amat diperlukan. ^_^. diskusi yang sihat amat digalakkan.

:: Laa haulawala quwwata illah billahil 'aliyyil 'aziim::
~be a professional for ad-deen : ibnkhayr~


No comments:

Post a Comment