Sunday 27 January 2013

.: para ulama' bukan untuk dipuja-puja :.

umat Islam yang terlalu 'fanatik' dengan para ulama'.

ana bawakan isu ini untuk kita bincangkan bersama. ^_^

ana cuma ambil contoh ustaz 'popular' hari ini. lebih tampak jelas. ini sekadar contoh sahaja ya.Ustaz Azhar Idrus atau singkatannya UAI. 'fenomena Ustaz Azhar Idrus' ini perlu dipandang serius dari kacamata seorang Muslim Mukmin yang benar-benar menyatakan keimanannya pada Allah dan RasulNya . baik, mari kita teliti sedikit isu ini. selepas 31 Disember menjelang masuk 1 Januari 2012, ketika sambutan tahun baru Masihi, figura ustaz ini mula mendapat tempat di hati rakyat Malaysia dengan kehadiran beratus ribu peminat dan pendengar soal jawab UAI malam itu. kita begitu kagum dengan UAI, seorang ustaz yang pandai dan kreatif dalam menyampaikan ilmu agamanya. berjaya menarik beribu-ribu orang, terutama anak-anak muda untuk mendengar ceramah beliau. hebat kan? ya, bagi kita, jiwa manusia, perkara ini memang hebat.

baik, sejak hari itu, UAI mendapat beratus-ratus jemputan untuk mengendalikan sesi soal jawab agama di seluruh negara. berturutan dengan itu, kita lihat saja di fb, pelbagai gaya dan reaksi UAI dapat kita lihat, menerusi 'share' yang dibuat oleh rakan-rakan di fb, baik kata-kata mahupun gambar UAI itu sendiri.

sebelum itu, minta kalian jangan fikir ana cuba protes UAI. tidak ya. ana juga adalah salah seorang peminat UAI.apa yang cuba ana bawa adalah 'sikap' umat Islam terhadap para asatizah yang punya ilmu agama yang tinggi ini. sikap apa? sikap 'kemaruk' dan 'fanatik' yang melampau.

UAI dijulang namanya, diwar-warkan di kaca TV begitu megah. begitu juga di fb. dan juga di youtube,SELAIN siri ceramah beliau, contoh video ada di akhir artikel ini. kita lihat siapa yang mengangkat namanya kalau bukan peminat UAI itu sendiri. peminat ilmu agama lain dari peminat seorang figura. peminat ilmu agama tidak berlaku 'fanatik', tapi peminat seorang figura, terlalu 'fanatik'.


 “Ulama adalah pewaris para nabi.” 

(HR At-Tirmidzi dari Abu Ad-Darda radhiallahu 'anhu) 


pernah dengar kan hadis ini? 

benar,para ulama' dan asatizah itu adalah pewaris para Nabi, penyambung wasilah Nabi menyampaikan dakwah Islam. namun, sikap segelintir umat Islam yang 'fanatik' ini sangat-sangat perlu diambil cakna. kita dapat bezakan sikap yang 'fanatik' dan sikap yang biasa-biasa sahaja. 

baik, sikap 'fanatik' yang ana maksudkan adalah sikap terlalu dan terlampau menjulang nama seseorang ulama' atau asatizah itu sehingga ditahap seolah-olah 'memuja'  tanpa sedar dan menganggap ulama'atau asatizah itu sendiri terlalu 'keramat'. nauzubillahimin zaalik.

astaghfirullah~ . inilah yang perlu kita fikirkan bersama, dan perlu difikirkan solusinya supaya umat Islam tidak 'memuja' sehingga ke tahap itu , biarpun tidak terzahir dengan kata-kata secara lisan, namun PERBUATAN bolehmelambangkan segalanya.

sikap biasa-biasa adalah seperti, mengambil kata-kata para ulama' atau asatizah untuk dijadikan pedoman, nasihat, tunjuk ajar, tips, petua dan 'share' pada rakan-rakan di fb untuk tujuan perkongsian ilmu. yang penting isi agama dan dakwah yang cuba disampaikan itu. disamping mengenali ulama' itu tetapi tidaklah sampai tahap mengagung-agungkan. tak perlu untuk buang masa edit gambar,buat video yang 'osem' semata-mata nak kenalkan para ulama' atau asatizah itu.  jikalau kekasih Allah, Muhammad Habibullah wa Habibuna s.a.w masih hidup bersama kita, ana yakin baginda tidak akan suka dan tidak mahu gambar baginda ditayang umum dan ditampal dimana-mana sepertimana amalan golongan Syiah Imamiyah yang menggantung gambar-gambar para imam dua belas mereka di dinding-dinding rumah penganutnya. Allah Allah. moga Allah ampuni dosaku jua.

sama juga dengan isu UAI,bukan bermaksud ana 'anti' dengan UAI, tetapi janganlah sampai terlalu 'fanatik' dan 'ta'asub' dengan beliau. fanatik ngn kata-kata ulama' untuk dijadikan panduan hidup, itu yang dibolehkan.insyaallah dalam itu ada redhaNya. dan seandainya UAI dibawa berjumpa  Allah  dalam keadaan umat sedang memerlukannya,apa yang akan terjadi? ana khuatir ramai yang akan berubah menjadi tidak baik. disebabkan apa? disebabkan terlalu 'fanatik' dengan 'fizikal sementara' UAI,bukan dengan  kata-katanya. renungkan kembali, selama ini kita mungkin telah 'memuja' ulama' dan asatizah TANPA SEDAR.


 “Ulama adalah pewaris para nabi.” 

(HR At-Tirmidzi dari Abu Ad-Darda radhiallahu 'anhu)

sekali lagi hadis ini naik. jadi, kita seharusnya menjadikan para ulama' itu ditaraf dan darjat mereka, darjat yang tertinggi yang bukanlah sama, melebihi mahupun hampir kepada taraf dan darjat para Nabi Allah. moga Allah beri petunjuk kepada kita semua, dengan inayah dan rahmatNya,insyaallah.

justeru, ana ingin sarankan pada sahabat-sahabat fillah abadan abada untuk kita sama-sama cakna akan hal ini. hal seumpama 'pemujaan' ini seharusnya kita elakkan dan tangani secara berhemah dan berhikmah. UAI seorang ustaz yang hebat, punya ilmu agama yang tinggi, ada daya tarikan tersendiri dan mampu membuat hati-hati anak muda tertarik dengan agama. itu kelebihan beliau, cara beliau.dan ana suka dengan cara beliau. para asatizah lain juga punya manhaj dan metod menyampaikan ilmu dan agama yang berbeza-beza. namun, perlu kita teliti semula tindakan kita, kita angkat para ulama' dan asatizah ini, adakah kita nampak kehebatan Allah disebalik kehebatan mereka? jika jawapannya TIDAK, kita hanya semata-mata melihat 'kehebatan' dan 'kebesaran' makhluk sahaja !! Allah Allah Allah.

ulama' dan asatizah adalah sumber ilmu agama dan ilmu-ilmu lain yang dianugerahkan oleh Allah Azza Wajalla kepada kita semua, umat manusia khususnya umat Islam. kehebatan ilmu mereka yang diyakini sepenuhnya, yakinlah kehebatan mereka adalah dari Allah jua. pasakkan dalam hati kita, mereka juga tidak punya apa-apa, mereka tak mampu membawa kita ke syurga atau neraka, mereka tak mampu memberi syafaat kepada kita,mereka tak mampu berbuat apa-apa juga melainkan dengan KEKUASAAN  dan KEIZINAN dari Allah jua. tambahan,kita sendiri yang akan menentukan kemana arah yang akan kita tujui nanti, berdasarkan i'tiqad keimanan kita dan amal kita. mereka, para ulama' dan asatizah boleh memberi kita panduan yang lengkap tentang agama, memberi peringatan akan azab-azab Allah serta kenikmatan di akhirat Allah. namun, pandanglah mereka di darjat 'para ulama' pewaris Nabi', bukanlah hampir atau menyamai para 'Nabi' atau 'Rasul', jauh sekali 'malaikat'. Allahu Allah.

semoga peringatan ini diambil iktibar, sama-sama kita ingatkan sahabat-sahabat fillah kita agar mereka menjaga kata-kata mereka, menjaga keimanan mereka, agar tidak terpesong dek terzahirnya kehebatan makhluk ciptaan Allah. kalau kita katakan seseorang itu hebat, maka kehebatannya datang dari Allah yang hebat. kita terus nampak Allah disebalik kehebatan makhluk. inilah formulanya. 

mudah dan indah kan? insyaallah, sama-sama renungkan. wallahu'alam.

disini, ana sertakan contoh video yang sangat 'osem', cantik, pandai edit video tapi pengaplikasian ilmu video editting yang membesarkan makhluk.Allahu Allah. inilah yang ana maksudkan dengan 'ta'asub', yang berlaku kepada segelintir daripada kita. 



p/s : sebarang ulasan, komen mahupun kritikan, sila kemukakan, insyaallah kita bincangkan ^_^ - jujur, diri ini naif dan dhoif,tidak punya ilmu yang tinggi, tidak berada di pengkhususan agama, tidak hebat,namun berharap agar diri ini sentiasa nampak kehebatan Allah di hati,kerdilnya jiwa ini dihadapanNya kerana hanya makhluk hina yang dijadikan dari campuran tanah yang kotor dan titisan mani yang jijik.



:: Laa haulawala quwwata illah billahil 'aliyyil 'aziim::
~be a professional for ad-deen : ibnkhayr~


No comments:

Post a Comment