Monday 15 June 2015

.: Tips Memohon Kerja Melalui E-mail :.

Memohon kerja melalui medium maya ; e-mail telah menjadi trend yang paling berkesan bagi mana-mana graduan seusai saja tamat pengajian di universiti. Mana tidaknya, medium teknologi ini saja yang dapat mendekatkan jarak yang jauh dalam jangka masa waktu yang singkat. Zaman dah berubah, semuanya dihujung jari. Yang berada di Kedah boleh saja memohon kerja di Melaka dalam tempoh kurang dari satu minit! Dapat atau tak, itu lain cerita. Yang penting ada usaha dan usaha tersebut perlulah dalam keadaan yang tekad dan bersungguh-sungguh.

Insyallah, dalam entri kali ini, saya ingin berkongsi mengenai tips memohon kerja melalui e-mail. Saya banyak menerima permohonan kerja melalui e-mail dan ada antara e-mail yang diterima tidak menunjukkan bahawa si penghantar e-mail benar-benar ingin memohon kerja. Sikap acuh tak acuh ini membuatkan peluang anda untuk mendapat pekerjaan sangat tipis. Pendek kata, first impression itu penting bagi sesetengah majikan walaupun belum melihat si pemohon secara mata kasar. Tersilap di permulaan, habislah dikesudahan. Tapi tak semua majikan bersikap begini. Jadi, jalan selamat adalah dengan mengambil langkah berhati-hati dalam setiap tindakan, termasuk dalam urusan memohon kerja melalui e-mail.

Berikut saya senaraikan beberapa kesalahan yang kerap dilakukan oleh kebanyakan graduan yang memohon kerja melalui e-mail. Dah sedar kesalahan, harap dapat dibaiki pada permohonan akan datang. 

Kesalahan 1 : Menghantar e-mail ke beberapa syarikat sekaligus

Ketika e-mail seperti ini sampai ke inbox saya, saya kaget. Saya mula berfikir, ' budak ni nak apply company mana ni? semua tersenarai ni...'. Saya yakin syarikat-syarikat lain yang menerima e-mail ini akan berfikir sama seperti saya. Tindakan anda ini akan membuatkan syarikat-syarikat yang anda mohon mengambil langkah untuk tidak mempedulikan e-mail anda kerana mereka akan membuat telahan ,'...banyak lagi company boleh ambil dia...', itupun kalau ada yang ambil. Kalau takde? 

Jadi, langkah selamat adalah anda menghantar e-mail secara berasingan dan spesifik. Jika terdapat 12 syarikat yang anda berkenan untuk memohon kerja, maka anda harus menghantar 12 e-mail kepada syarikat-syarikat tersebut. Jangan malas, make it worth! elakkan bersikap acuh tak acuh. Masa depan ditangan anda.

Kesalahan 2 : Tajuk e-mail tidak spesifik, ayat tidak lengkap atau tiada ayat

Cuba lihat pada tajuk e-mail diatas. Jika anda menerima e-mail seperti ini, apa yang anda akan lakukan? Tajuknya takde, ayat pula sekadar memberitahu ada attachment resume jika terdapat sebarang kekosongan jawatan di syarikat kita. Jelas e-mail seperti ini tidak ada ciri kesungguhan dalam memohon pekerjaan. Sekadar melepaskan batuk ditangga. Dari sini majikan boleh mengesan bahawa anda bukanlah seorang yang komited dalam tugas dan jika diberi tugas sekalipun, anda akan melaksanakan tugasan tersebut secara sambil lewa. Ingat, first impression!

Jadi, solusinya, anda haruslah menyatakan tajuk yang spesifik supaya majikan boleh mengetahui tujuan e-mail anda hanya dengan membaca tajuk e-mail. Contoh tajuk yang spesifik ; Job Application for Petroleum Engineer. Sebutkan nama jawatan yang anda pohon supaya majikan tahu anda benar-benar berminat untuk mengisi kekosongan tersebut berbanding jika anda menyatakan secara umum jika terdapat sebarang kekosongan. Karanglah ayat seperenggan dengan susunan ayat yang cantik supaya majikan boleh tertarik dengan kata-kata anda. Diakhir penulisan ini, saya akan tunjukkan antara contoh permohonan kerja melalui e-mail yang baik.

Kesalahan 3 : Saiz tulisan (font) yang kecil dan tak sama

Masih boleh baca, tapi saiz tulisan yang agak kecil dalam ayat e-mail sebenarnya menyukarkan sesetengah majikan terutama majikan yang sudah berusia. Apa salahnya besarkan sedikit tulisan tersebut supaya semua golongan dapat membacanya tanpa sedikit pun terganggu. Tajuk dan ayat dalam e-mail serta attachment dah bagus, saiz tulisan je perlu dibesarkan sikit.



E-mail ini hampir 90% bagus, tetapi slack bab saiz tulisan yang tak sama antara perenggan pertama dan kedua. Keselarasan saiz tulisan sebenarnya menggambarkan betapa anda seorang yang tetap pendirian dan konsisten dalam melaksanakan sesuatu tugasan yang diberikan. Ini juga antara kesalahan yang perlu dielakkan ketika memohon kerja melalui e-mail

Kesalahan 4 : Menghantar permohonan kerja menggunakan handphone




Dua contoh diatas adalah antara kesalahan yang kerap saya temui ketika menerima e-mail permohonan kerja menggunakan handphone. Saya yakin syarikat-syarikat lain juga pernah menerima e-mail seperti ini. Saya anggap mereka yang menghantar e-mail seperti ini hanya nak tunjuk betapa mahalnya handphone mereka, bukan betul-betul nak memohon kerja. 

Apa kesalahan menggunakan handphone? Ia jadi salah apabila anda tidak mengaplikasikan cara yang betul ketika membuat permohonan kerja melalui e-mail. Sekalipun menggunakan handphone, anda haruslah menulis tajuk yang spesifik dan sedikit ayat pengenalan dan tujuan anda menghantar e-mail. Tak salah guna handphone, tetapi formaliti ketika memohon kerja tetap terpakai dan tidak boleh diabaikan.

Kesalahan 5 : Menghantar e-mail menggunakan alamat e-mail 'kebudak-budakan'



Nak memohon kerja, tapi alamat e-mail masih 'kebudak-budakan'. Sudah tiba masanya anda menggunakan alamat e-mail yang lebih matang dan sesuai dengan peringkat umur anda. Alamat e-mail yang baik adalah alamat e-mail yang menggunakan nama sebenar anda dan bukanlah nama watak kartun, ahli gusti, artis, drama TV, gelaran tertentu dan sebagainya. Seperti contoh diatas, ayat dalam e-mail dah cukup baik dan boleh jadi contoh kepada orang lain, tapi alamat e-mail tersebut boleh membuatkan majikan jadi 'takut'. Sesetengah majikan sangat menekankan bab seperti ini walaupun kecil. Jadi, cara selamat, buatlah satu e-mail baharu yang menggunakan nama anda sendiri untuk menghantar e-mail permohonan kerja.

Kesalahan 6 : Menyatakan sebab anda tidak bekerja kepada bakal majikan

Rasanya tak perlulah anda menyatakan sebab mengapa anda masih tidak bekerja melainkan apabila ditanya sendiri oleh bakal majikan tersebut. Tindakan seperti ini sebenarnya memberikan imej yang buruk kepada syarikat yang pernah anda bekerja dan membuatkan syarikat tempat baharu memandang negatif terhadap anda. Tak mustahil apabila anda berhenti bekerja di tempat baharu nanti, anda akan melakukan perkara yang sama ketika memohon kerja di tempat lain. Jadi, cuba elakkan memberikan sebab yang terlalu spesifik yang akan menjatuhkan potensi anda untuk mendapat peluang pekerjaan. Cukuplah anda menyatakan kesudian dan minat anda untuk memohon kerja di syarikat tersebut.

Kesalahan 7 : Dokumen permohonan kerja yang tak lengkap

Kalau anda perasan, di setiap gambar yang saya attach dalam entri kali ini, kebanyakkannya tidak melampirkan dokumen yang lengkap bagi tujuan memohon kerja. Ini adalah antara kesilapan yang paling kerap dilakukan oleh para graduan universiti. Ketika memohon mana-mana kerja, dokumen-dokumen ini perlulah lengkap supaya permohonan anda boleh dipilih oleh bakal majikan :

1. Cover Letter - bagi menyatakan tujuan anda memohon kerja dan menceritakan serba sedikit pengalaman dan kelebihan anda (elakkan memburukkan syarikat lain).
2. CV / Resume - ringkasan tentang diri anda supaya majikan dapat mengenali anda secara kasar (Tips Buat Resume).
3. Sijil-sijil Berkaitan (jika diminta)

Dokumen no. 1 dan 2 itu wajib dilampirkan dalam setiap e-mail permohonan kerja. Dokumen no. 3 adalah optional. Jika diminta oleh bakal majikan, barulah anda melampirkan sekali sijil-sijil tersebut.


Contoh-contoh permohonan kerja melalui e-mail yang baik


Contoh pertama ini saya bagi markah 100% kerana si pemohon ini memenuhi semua ciri-ciri e-mail permohonan kerja yang baik. Beliau menyatakan secara spesifik jawatan yang ingin dimohon dalam tajuk e-mail, kemudian beliau melampirkan cover letter dan resume, seterusnya mengarang sedikit ayat pengenalan diri. 
Cukup lengkap dan sangat baik. 

Contoh-contoh yang lain dibawah, saya bagi markah 90 % saja. Masih contoh yang baik cuma ada kekurangan dari segi tajuk e-mail dan ketiadaan cover letter.







Saya berharap agar mesej yang saya cuba sampaikan ini dapat diambil cakna oleh bakal atau para graduan universiti yang ingin memohon pekerjaan seusai tamat pengajian nanti. Sudahlah kerja susah nak dapat, ditambah pula e-mail permohonan yang tak bersungguh, maka lahirlah ramai penanam anggur yang berjaya. Saya cuma berkongsi pengalaman saya sendiri dan sekadar nasihat mewakili semua majikan bagi mana-mana syarikat di Malaysia ini. Walaupun majikan tersebut jenis yang sempoi bersahaja sekalipun, formaliti itu terpakai ketika memohon pekerjaan. Semoga anda beroleh manfaat dari perkongsian ini dan semoga Allah SWT menerima usaha kecil ini.


:: Laa haulawala quwwata illah billahil 'aliyyil 'aziim ::

~be a professional for ad-deen : ibnkhayr~

123 comments:

  1. Assalamualaikum Encik Ubaydullah, saya berminat nak tengok contoh cover letter dari tuan

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh bagi emel di whatsapp saya? 013-3087500 (ubaydullah)

      Delete
    2. Assalamualaikum En. Ubaydullah, saya berminat untuk melihat contoh cover letter dari tuan

      Delete
    3. Assalamualaikum En Ubaidullah, terutama sekali sy nak ucapkn terima kasih utk segala tips yg en terangkan. Saya juga nak tanya bagaimana nak buat cover letter bagi yang lepas tamat pengajian dan tiada pengalaman kerja.terima kasih.

      email:nurulaunisabri@yahoo.com

      Delete
    4. Assalammualaikum En. Ubaydullah, terima kasih untuk info yang telah diberikan, dimana ia banyak membantu untuk membaiki kesilapan yang sering dilakukan. selain itu saya hendak bertanya bagaimana hendak buat cover letter bagi yang lepasan pengajian dan masih tiada pengalaman kerja. saya harap En Ubaydullah boleh membantu.

      email: hasikim89@gmail.com

      Delete
  2. salam ubay,.,.boleh pm kat fb contoh cover letter,..,
    fb name ; fakhrul razi

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum encik ubay saya nak contoh letter dan resume tuan ,boleh tak tuan email kepada saya ?

    email: zarina2011@live.com.my

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum..En.Ubay, mohon perkongsian cover letter dan resume. Semoga Allah swt merahmati tuan dan keluarga.
    email: wansuhaily@gmail.com

    ReplyDelete
  5. selamat sejahtera Encik Ubay. Bagaimana nak buat cover letter bagi yang lepas tamat pengajian dan tiada pengalaman kerja.
    Email: tiffwine94@gmail.com

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum Encik Ubay, saya berminat untuk melihat resume dan cover letter Encik sebagai rujukan untuk semakan resume dan cover letter saya. Harap encik dapat berkongsi. Terima kasih.
    Email: sitiaishah.harun@yahoo.com

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum Encik Ubay, saya berminat untuk melihat resume dan cover letter Encik sebagai rujukan untuk semakan resume dan cover letter saya. Harap encik dapat berkongsi. Terima kasih.
    Email: muhammadhanafiishak@gmail.com

    ReplyDelete
  8. selamat sejahtera Mr.Ubay....mind to share on how to write cover letter for zero@none working experiences which as fresh graduates?? thank you,sir....
    email: kevinnadin@ymail.com

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum En. Ubaydullah,

    sy berminat nk lihat contoh resume dan cover letter sebagai panduan saya untuk memohon kerja pada masa akan datang.

    mohon jika ada kelapangan untuk email kepada saya.

    marmaira_juhari@yahoo.com

    terima kasih.

    ReplyDelete
  10. assalamualaikum Encik Ubaydullah,
    sy berminat utk lihat contoh resume dan cover letter sebagai rujukan untuk memohon kerja.
    mariahibrahim93@gmail.com

    terima kasih.

    ReplyDelete
  11. Assalamualaikum Encik Ubaydullah,
    sy berminat utk lihat contoh resume dan cover letter sebagai rujukan untuk memohon kerja.Jika encik ada kelapangan bolehlah emailkan kepada saya nurshazmeenkamarudin@yahoo.com..

    ReplyDelete
  12. Assalamualaikum Tuan, saya berminat untuk lihat contoh resume dan cover letter. Kalau Tuan tak keberatan, boleh emelkan kepada saya di; miyahnasir@gmail.com. Terima kasih Tuan.

    ReplyDelete
  13. Assalamualaikum tuan, saya bminat utk melihat contoh cover letter untuk dijadikan rujukan. Jika tuan tidak keberatan boleh email kepada saya, nurulhudahamzah57@gmail.com. Terima Kasih tuan.

    ReplyDelete
  14. Assalamualaikum tuan,

    Saya berminat ingin mendapatkan contoh cover letter untuk dijadikan rujukan. Jika tuan tidak keberatan boleh email kepada saya, normalaaz@yahoo.com

    Terima Kasih tuan.

    ReplyDelete
  15. Assalamualaikum tuan, semoga tuan sihat dan sentiasa berada dalam rahmat Allah.

    Saya ingin meminta bantuan tuan untuk memberikan rujukan cover letter dan contoh email yang sesuai untuk memohon kerja. Disini saya sertakan sekali email saya alahai92@gmail.com . Terima kasih tuan

    ReplyDelete
  16. Assalamualaikum Encik Ubaydullah,

    Saya berminat untuk mendapatkan contoh cover letter yang bagus dan sesuai untuk digunakan dalam memohon kerja. Email saya shah.rizal.asb@gmail.com. Terima kasih..

    ReplyDelete
  17. Assalamualaikum Encik Ubaydullah,

    Saya berminat untuk mendapatkan contoh cover letter yang bagus dan sesuai untuk digunakan dalam memohon kerja. Email saya shah.rizal.asb@gmail.com. Terima kasih..

    ReplyDelete
  18. salam all, maafkan saya kalau ada yang dah lama minta contoh resume & cover letter, tapi lambat dapat. saya jarang buka blog sekarang, jadi kalau nak boleh terus hubungi saya di 013-3087500 (ubaydullah). saya minta maaf banyak2 ya. yang dah bagi emel kat atas, saya sudah emelkan.

    ReplyDelete
  19. Saya nak cover letter dan contph resume.boleh tolong emelkan fitrianiamira96022@gmail.com

    ReplyDelete
  20. Saya nak cover letter dan contph resume.boleh tolong emelkan fitrianiamira96022@gmail.com

    ReplyDelete
  21. Salam Tuan Ubaydullah.

    Saya berminat untuk melihat contoh resume dan cover letter sebagai rujukan saya serta kawan-kawan saya di Universiti.
    Jika Tuan tidak keberatan boleh email kepada saya (aimiamirahjasni@gmail.com)
    Terima kasih Tuan.

    ReplyDelete
  22. assalmualaikum encik, klu tak keberatan saya nak minta contoh resume dan CV utk fresh graduates. thank you for sharing.

    ReplyDelete
  23. Assalamualaikum Encik Ubay, saya berminat untuk melihat resume dan cover letter Encik sebagai rujukan untuk semakan resume dan cover letter saya. Harap encik dapat berkongsi. Terima kasih.
    email saya : gurl_humaira273@yahoo.com

    ReplyDelete
  24. ASSALAMUALAIKUM EN. UBAYDULLAH, SATU PERKONGSIAN YANG SANGAT BERGUNA terutama pada para graduan yang agak sedikit pengalamannya dalam dunia pkerjaan sperti saya.

    saya ada satu pertanyaan. sekiranya emel sudah disertakan bersama cover letter adakah masih perlu untuk mengarang di dalam emel dan bercerita serba sedikit tentang pengenalan diri? _Amalina_

    ReplyDelete
  25. Assalamualaikum,
    encik boleh tak share contoh resume dan cover letter?
    nie email sy aidafaizal93@gmail.com

    ReplyDelete
  26. Assalamualaikum encik, maaf jika encik tidak keberatan boleh tak encik emailkan kepada saya contoh atau bagaimna cara nak buat resume dan cover letter bagi yang baru shja tamat pengajian dan tiada pengalaman kerja. Ini email saya syakillarozhak91@gmail.com . Terima ksih saya ucapkan kepada tuan.

    ReplyDelete
  27. assalamualaikum..sy bminat tgk cth resume n cover letter encik..ni email sy missaz91@yahoo.com tq..

    ReplyDelete
  28. assalamualaikum.. saya berminat nk tgok contoh resume n cover letter encik.. boleh emailkan kepada saya .. rosli_atirah@yahoo.com

    ReplyDelete
  29. assalamualaikum.. saya berminat nk tgok contoh resume n cover letter encik.. boleh emailkan kepada saya .. juil_juan@yahoo.com

    ReplyDelete
  30. Salam sy berminat nak melihat cth resume dan cover letter. Boleh emailkan sy
    shareen12@gmail.com

    ReplyDelete
  31. salam sy berminat nak tgok contoh resume dn cover letter boleh emailkn pd sy amirultaha92@gmail.com

    ReplyDelete
  32. Assalamualaikum Encik Ubaydullah. maaf jika encik tidak keberatan, boleh encik tolong emailkan saya cth cover letter dan resume? ini email saya : athira_ck93@yahoo.com
    jutaan terima kasih saya ucapkan kepada encik.

    ReplyDelete
  33. Assalamualaikum.. saya berminat nk tgok contoh resume n cover letter encik.. boleh emailkan kepada saya nurulfatihahmh@yahoo.com

    ReplyDelete
  34. assalamualaikum tuan . boleh emailkan saya cth resume dan cover letter ke salihahsbd@gmail.com. terima kasih . ��

    ReplyDelete
  35. Assalamualaikum tuan, boleh tlg emailkan contoh resume dan cover letter ke rashidahmasrom@gmail.com..jasa baik tuan saya ucapkan terima kasih...

    ReplyDelete
  36. Assalamualaikum tuan,bleh tuan sharekan cth resume dan cover letter ke email sye.nuradib131@yahoo.com.my
    Terima kasih tuan

    ReplyDelete
  37. Assalamualaikum boleh tuan share kan contoh resume dan cover letter untuk rujukan. Terima kasih
    dayahkhod@gmail.com

    ReplyDelete
  38. Assalamualaikum wr semua, rasanya pada yang ingin melihat contoh resume dan cover letter dari Tuan Ubaydullah PERLU MENGHANTAR EMAIL ANDA DI NOMBOR 013-3087500 sekian terima kasih :) #JanganMintakContohKatCommentBlogOkey

    ReplyDelete
  39. assalamualaikum..saya juga mahu melihat contoh resume dan cover letter dari Tuan..terima kasih

    husna_shafie@yahoo.com
    whsupme: 013-2390823

    ReplyDelete
  40. Assalammualaikum....boleh saya lihat contoh dan cover letter dari tuan.. terima kasih..

    eyramarzira@gmail.com

    ReplyDelete
  41. assalamualaikum Tuan Ubaydullah, boleh saya dapatkan contoh cover letter yang terbaik. terima kasih atas perkongsian yang beri banyak manfaat kepada graduan. email-mohd.nizam.shah.kharuddin@gmail.com

    Terima Kasih Tuan Ubaydullah

    ReplyDelete
  42. assalamualaikum Tuan Ubaydullah, boleh saya dapatkan contoh cover letter dari tuan..
    terima kasih

    email:nurulshuhaida_9291@yahoo.com

    ReplyDelete
  43. assalamualaikum Tuan Ubaydullah, saya merupakan fresh graduate. saya berminat untuk lihat contoh resume dan cover letter. Kalau Tuan tak keberatan, boleh emelkan kepada saya di Dhiyaulhaq92@gmail.com. Terima kasih tuan.

    ReplyDelete
  44. Asslmlkm En.Ubay saya nak contoh letter dan resume tuan ,boleh tak tuan email kepada saya?

    Haziq149@gmail.com

    ReplyDelete
  45. Asslmlkm En.Ubay saya nak contoh letter dan resume tuan ,boleh tak tuan email kepada saya?

    Haziq149@gmail.com

    ReplyDelete
  46. Assalamualaikum boleh tuan share kan contoh resume dan cover letter untuk rujukan saya. Terima kasih
    Email: nuurathierah2412@gmail.com

    ReplyDelete
  47. assalamualaikum. saya berminat untuk melihat contoh resume dan cover letter daripada tuan untuk rujukan saya. boleh tuan share kan kepada saya (nurulizzatirozalan@gmail.com)
    terima kasih.

    ReplyDelete
  48. Assalamualaikum tuan. Boleh tuan share contoh resume dan cover letter kepada saya (auffarose95@gmail.com). Terima kasih

    ReplyDelete
  49. Assalamualaikum tuan.terima kasih atas perkongsian yg sangat berguna ini.saya sangat berminat untuk melihat contoh cover letter & resume sebagai rujukan saya dan kawan2.semoga Allah memberkati kita semua.Email:norazmah0303@gmail.com..terima kasih

    ReplyDelete
  50. Assalamualaikum tuan. Terima kasih atas perkongsian ini. Boleh tuan share contoh resume dan cover letter kepada saya (atikah.nur91@gmail.com). Terima kasih

    ReplyDelete
  51. assalamualaikum en.ubay,
    sy berminat untuk melihat contoh cover letter dan juga resume dari tuan.Diharap kali ini saya dapat improve resume sy dan dapat memohon pekerjaan sesuai dengan kelulusan sy.Terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ni email sy nurzulaikhazakaria@gmail.com..terima kasih

      Delete
  52. Assalamualaikum....sy berminat utk resume dgn cover later tersebut...nie email sy farahsofia86@gmail.com
    Dengan kerjasama tuan amat dihargai...terima kasih

    ReplyDelete
  53. Assalamualaikum....sy berminat utk resume dgn cover letter tersebut...ni email sy zulfazrilamir@gmail.com...terima kasih

    ReplyDelete
  54. Assalamualaikum, tuan sy berminat untuk mendapatkn contoh cover letter dan juga resume. Email sy naeimsapian@gmail.com terima kasih tuan.

    ReplyDelete
  55. Assalamualaikum, tuan saya berminat untuk mendapatkan contoh cover letter dan juga resume. Email saya syafiqzainal001@gmail.com

    ReplyDelete
  56. Assalamualaikum, tuan saya berminat untuk mendapatkan contoh cover letter dan juga resume. Email saya shauqi134@gmail.com

    ReplyDelete
  57. Assalamualaikum En Ubay. Terima Kasih ats perkongsian ilmu yang manfaat. Boleh tlg email kpd saya fadiahcm.fcm@gmail.com

    Terima Kasih.

    ReplyDelete
  58. Assalamualaikum En Ubay, terima kasih atas perkongsian yang bermanfaat. Boleh tuan share contoh resume dan cover letter kepada saya (nfazanie@gmail.com). Terima Kasih

    ReplyDelete
  59. assalamualaikum encik, boleh share contoh resume dan cover letter kepada saya (syikinn95@gmail.com) . terima kasih

    ReplyDelete
  60. assalamualaikum en. ubay, terima kasih atas perkongsian, maklumat anda sgt berguna untuk rujukan saya

    ReplyDelete
  61. Assalamualaikum en. Ubay. Saya berminat untuk melihat contoh cover letter dan resume untuk fresh graduate. Kalau tuan tidak keberatan, boleh tuan emelkan kpd saya? Ini alamatnya (sharienamazri@gmail.com)

    ReplyDelete
  62. assalamualaikum encik, boleh share contoh resume dan cover letter kepada saya?? nie email saya masrimie89@gmail.com.

    terima kasih atas perkongsian.

    ReplyDelete
  63. Salam en ubay. Saya berminat ingin melihat contoh resume dan cover letter untuk fresh graduate. Boleh en ubay emailkan kepada saya di (azyaa93@gmail.com). Terima kasih.

    ReplyDelete
  64. Assalamualaikum en. Ubay. Saya berminat untuk melihat contoh cover letter dan resume untuk yang sedang bekerja tetapi dalam mencari kerja lain untuk peningkatan kerjaya. ini email saya, dprincessanna@gmail.com.. terima kasih atas perkongsian.. may Allah bless u...

    ReplyDelete
  65. assalamualaikum encik, boleh share contoh resume dan cover letter kepada saya??
    email: ndyana95@gmail.com

    terima kasih atas perkongsian

    ReplyDelete
  66. Assalamualaikum..saya berminat untuk melihat contoh resume dan cover letter yg bagus untuk fresh graduate. Boleh kongsikan dengan saya? Emel saya ainizulkifle89@gmail.com. terima kasih

    ReplyDelete
  67. Woi korang nak template resume dengan Cover letter bukannya copy paste ayat lepastu suh emailkan kat ko. pale hotak laa.... inisiatif sendiri laa woi pi mesej dia tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. assalamualaikum..nak tanya ayat masa nak hantar emel tu ayat yang sama dalam cover letter ke?

      Delete
    2. Saya berminat

      Delete
  68. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  69. assalamualaikum encik ubay, saya berminat untuk melihat cover letter. boleh pm saya? terima kasih
    email: fatihahmatrahim@gmail.com

    ReplyDelete
  70. Assalamualaikum En.Ubay, saya berminat untuk melihat cover letter dan resume.. boleh pm saya?. Terima kasih.
    Email: fizah_hanim@ymail.com

    ReplyDelete
  71. Assalamualaikum En.Ubay, saya berminat untuk melihat cover letter dan resume.. boleh pm saya?. Terima kasih.
    Email: fizah_hanim@ymail.com

    ReplyDelete
  72. Assalammualaikum En.Ubay,saya berminat untuk melihat contoh resume dan cover letter.terima kasih

    Email:mazlanwanie@yahoo.com

    ReplyDelete
  73. Assalammualaikum En.Ubay,saya berminat untuk melihat contoh resume dan cover letter.terima kasih

    Email:mazlanwanie@yahoo.com

    ReplyDelete
  74. assalamualaikum encik ubay, saya berminat utnuk melihat contoh resume dan cover letter. boleh pm saya? terima kasih
    email: nurul_annisa_emelia@yahoo.com

    ReplyDelete
  75. Assalamualaikum En.Ubay, saya berminat untuk melihat contoh cover letter dan resume.. boleh pm saya?. Terima kasih.
    Email: are_nem92@yahoo.com.my

    ReplyDelete
  76. Assalammualaikum En.Ubay,saya berminat untuk melihat contoh resume dan cover letter.terima kasih

    Email:aqilahadik@gmail.com

    ReplyDelete
  77. Assalamualaikum En.Ubay.
    Saya berminat untuk melihat contoh cover letter dan resume. Terima kasih.

    Email: elyana.ladys2491@gmail.com

    ReplyDelete
  78. Salam Encik Ubay. Saya berminat untuk melihat cover letter dan resume encik sebagai rujukan saya. Terima kasih .

    E-mail: cikfatimah01@gmail.com

    ReplyDelete
  79. Salam.encikk.saya gresh graduate..boleh tak saya nak tngok resume en.sbgai rujukan untuk saya mintak kerja
    Email:juliaidayu95@gmail.com
    Terima kasih

    ReplyDelete
  80. assalamualaikum en. ubay . saya nak tengok contoh cover letter & resume bagi lepasan spm .
    email : shaffin172@gmail.com
    terima kasih encik :)

    ReplyDelete
  81. Assalamualaikum en.ubay.. Saya lepasan SPM, jadi saya ingin melihat contoh bagi cover letter & resume untuk dijadikan semakan saya.. terima kasih banyak-banyak sekiranya en.ubay sudi membantu saya
    E-mail : saufiameer97@gmail.com

    ReplyDelete
  82. adamfirdaus9633@gmail.com
    Assalamualaikum En.Ubay.
    Saya berminat untuk melihat contoh cover letter dan resume. Terima kasih.

    ReplyDelete
  83. assalamualaikum en Ubay, boleh saya dapatkan contoh cover letter daripada encik?
    email saya: niazney@yahoo.com

    Terima kasih :)

    ReplyDelete
  84. assalamualaikum en Ubay, boleh saya dapatkan contoh cover letter daripada encik?
    email saya: niazney@yahoo.com

    Terima kasih :)

    ReplyDelete
  85. Assalamualaikum En. Ubay, saya berminat nak dapatkan cover letter daripada encik. Boleh emailkan kpd saya? Ni email saya : nursyafiqahramlan118@gmail.com
    Terima kasih :)

    ReplyDelete
  86. Assalammualaikum. En.ubay boleh kongsikan contoh cover letter and resume .terima kasih

    ReplyDelete
  87. Assalamualaikum Encik Ubay.
    Saya berminat untuk dapatkan contoh cover letter dan resume daripada Encik.
    Ni email saya: nurika_94@yahoo.com
    Terima Kasih :D

    ReplyDelete
  88. Assalamualaikum En. Ubay, saya berminat nak dapatkan cover letter daripada encik. Boleh emailkan kpd saya?
    hidayati.harun93@yahoo.com

    ReplyDelete
  89. Salam Encik Ubay. Saya berminat untuk mendapatkan cover letter sebagai rujukan saya. Terima kasih .

    E-mail: herowinbousi@gmail.com

    ReplyDelete
  90. Salamen.Ubay.says berminat untuk melihat cover letter dan resume sebagai rujukan saya.terima kasih.

    Email:amirazaidi07@gmail.com

    ReplyDelete
  91. Assalamualaikum Encik Ubay, saya berminat untuk melihat resume dan cover letter Encik sebagai rujukan untuk semakan resume dan cover letter saya. Harap encik dapat berkongsi. Terima kasih.
    Email:mohdnasrulhakim1989@gmail.com

    ReplyDelete
  92. assalam..boleh emelkan saya contoh cover letter dan resume utk rujukan.
    Email - hidayah_qs88@yahoo.com

    ReplyDelete
  93. Assalamualaikum encik, maaf jika encik tidak keberatan boleh tak encik emailkan kepada saya contoh atau bagaimna cara nak buat resume dan cover letter bagi yang baru shja tamat pengajian dan tiada pengalaman kerja. Ini email saya ainran.92@gmail.com . Terima ksih saya ucapkan kepada tuan

    ReplyDelete
  94. Salam Encik Ubay. Saya berminat untuk mendapatkan cover letter sebagai rujukan saya. Terima kasih . fizabaharom@gmail.com

    ReplyDelete
  95. Salam encik ubay, saya berminat untuk mendapatkan contoh resume dan cover letter sebagai rujukan kepada saya, kalau tidak keberatan boleh hantar melalui email shauqiee942@gmail.com

    ReplyDelete
  96. Assalamualaikum tuan, saya ada persoalan berkaitan cover letter. Sekiranya kita memohon pekerjaan melalui e-mail, kebiasaannya kita sudah menceritakan serba sedikit background diri dalam content e-mail. Adakah cover letter masih perlu dilampirkan bersama-sama resume atau tidak? Terima kasih.

    ReplyDelete
  97. Assalamualaikum, Encik Ubay, saya berminat untuk mendapatkan contoh resume dan cover letter sebagai rujukan kepada saya pada masa akan datang, saya baru tamat pengajian dan ingin memohon pekerjaan. Jika encik tidak keberatan harap encik boleh hantar melalui email saya iaitu aqilahmohdnor95@gmail.com, terima kasih Encik Ubay.

    ReplyDelete
  98. Assalamualaikum encik, maaf jika encik tidak keberatan boleh tak encik emailkan kepada saya contoh atau bagaimna cara nak buat resume dan cover letter bagi yang baru shja tamat pengajian dan tiada pengalaman kerja. Ini email saya ct_masyitah95@yahoo.com Terima ksih saya ucapkan kepada encik.

    ReplyDelete
  99. Assalammualaikum encik..saya seorg fresh graduate .boleh tak sy dapatkan contoh contoh coverlater yg baik atau contoh yg email resume yg baik untuk sy buat rujukkan..email saya di asyrin96@gmail.com.terima kasih encik

    ReplyDelete
  100. Assalammualaikum encik..saya seorg fresh graduate .boleh tak sy dapatkan contoh contoh coverlater yg baik atau contoh yg email resume yg baik untuk sy buat rujukkan..email saya di asyrin96@gmail.com.terima kasih encik

    ReplyDelete
  101. Assalamualaikum encik, maaf jika encik tidak keberatan boleh tak encik emailkan kepada saya contoh atau bagaimna cara nak buat resume dan cover letter bagi yang baru shja tamat pengajian dan tiada pengalaman kerja. Ini email saya anisshahira@yahoo.com Terima ksih saya ucapkan kepada encik.

    ReplyDelete
  102. Assalamualaikum en.. Mohon share contoh cover letter n resume di email sy.. noormahfuzah@rocketmail.com.. Terima kasih.. Moga Allah merahmatimu selalu.. Aminn..

    ReplyDelete
  103. Assalamualaikum encik, terima kasih atas perkongsian yang bermanfaat. Saya lepasan pelajar universiti yang belum bergraduasi dan sedang mencari pekerjaan. Jika tidak keberatan saya ingin dapatkan contoh cover letter dan resume yang baik untuk saya jadikan contoh dan rujukan. Email saya, farahaziz.official@gmail.com

    Terima kasih.

    ReplyDelete
  104. Assalamualaikum Tuan, saya berminat untuk lihat contoh resume dan cover letter. Kalau Tuan tak keberatan, boleh emelkan kepada saya di; afiqaharshadimtiyazz@gmail.com

    ReplyDelete
  105. Assalamualaikum Tuan, sy berminat untuk melihat contoh Resume Dan cove letter.. mohon perkongsian : wadacia@gmail.com

    ReplyDelete
  106. Assalamualaikum en. Ubay..saya berminat untuk melihat contoh resume dan cover letter. saya amat berterima kasih jika En. Ubay sudi untuk email pada saya contoh tersebut. ini email saya : syuhani.zulkefli@gmail.com

    ReplyDelete
  107. Assalamualaikum Tuan, saya berminat untuk melihat contoh resume dan cover letter. Mohon perkongsian : fazlinjahipin@gmail.com
    Terima kasih.

    ReplyDelete
  108. Assalamualaikum Tuan, saya berminat untuk melihat contoh cover letter tuan. terima kasih atas perkongsian.
    Nadhrahdaud45@gmail.com

    ReplyDelete
  109. Salam Tuan Ubaydullah.
    Saya berminat untuk melihat contoh resume dan cover letter tuan sebagai rujukan saya.Jika Tuan tidak keberatan boleh email kepada saya-atenzatiey95@gmail.com
    Terima kasih Tuan.

    ReplyDelete
  110. Salam Tuan Ubaydullah

    Terima kasih atas perkongsian yang bermanfaat. Saya lepasan pelajar universiti yang belum bergraduasi dan sedang mencari pekerjaan. Jika tidak keberatan saya ingin dapatkan contoh cover letter dan resume yang baik untuk saya jadikan contoh dan rujukan. Email saya, muhdamaluddin93@gmail.com

    Terima kasih.

    ReplyDelete
  111. Assalam Tuan Ubaydullah,

    Terima kasih atas perkongsian, jika tuan tidak keberatan saya berminat untuk mendapatkan contoh 'cover letter' dan resume sebagai rujukan. Tuan boleh email kepada saya maizatiey93@gmail.com

    Terima kasih.

    ReplyDelete
  112. ssalam Tuan Ubaydullah,

    Terima kasih atas perkongsian, jika tuan tidak keberatan saya berminat untuk mendapatkan contoh 'cover letter' dan resume sebagai rujukan. Tuan boleh email kepada saya nurulsyafiza.harun@gmail.com

    Terima kasih.

    Reply

    ReplyDelete
  113. Assalamualaikum encik, maaf jika encik tidak keberatan boleh tak encik emailkan kepada saya contoh atau bagaimna cara nak buat resume dan cover letter bagi yang baru shja tamat pengajian dan tiada pengalaman kerja. Ini email saya izzahhaffizah@gmail.com Terima ksih saya ucapkan kepada encik.

    ReplyDelete
  114. Assalamualaikum En Ubaydullah,
    Boleh saya minta jasa baik En utk share cover letter? Email sy. .puterinorashikin.work@gmail.com

    ReplyDelete
  115. Assalamualaikum En Ubaidullah,maaf jika encik tidak keberatan boleh tak encik emailkan kepada saya contoh atau bagaimna cara nak buat resume dan cover letter. Saya bakal bergraduasi tidak lama lagi dan tiada pengalaman kerja. Ini email saya Nurfatihah0705@gmail.com Terima ksih saya ucapkan kepada encik.

    ReplyDelete