Sunday 27 January 2013

.: group discussion : antara keberkatan dan kemurkaan:.


 sesi pengajian di USIM kini sudah menjangkau pertengahan semester. dan sekarang, kebanyakan pelajar sedang menikmati waktu cuti midsem di kampung halaman masing-masing. hanya sebilangan daripada mereka masih di  kampus, terlibat dengan pelbagai program yang akan diadakan pada waktu cuti ini. beberapa minggu sebelum itu, para lecturer mula mengagihkan assignment kepada para pelajar, dan sudah tentu lambakan assignment tersebut, kebanyakannya diselesaikan secara grouping.

         maka, group-group mula dibentuk. lecturer cakap,' ok, saya nak mix grouping ye..', maka fahamlah para pelajar, greenlight kekal sudah diberikan untuk buat group bercampur muslimin dan muslimat. justeru, terpancar riak 'kegembiraan' diwajah kedua-dua belah pihak. mana tidaknya, apabila bercampur, nanti boleh la sembang-sembang, buat kerja sambil gelak-gelak, jumpa selalu, makan sama-sama, pergi librarycari bahan sama-sama, naik kereta sama-sama, pergi tempat nak shooting sama-sama.  huh! semua secara 'bersama-sama'. sangat 'seronok' kan ?!

        fenomena group discussion adalah perkara biasa bagi pelajar di IPT seluruh negara. kalau tidak ada assignment yang diselesaikan secara grouping , maka bukan 'standard ' pelajar universiti lah! ( oo. macam tu ya? ) . ok, mungkin betul di satu sudut, tetapi mari kita pandang dari sudut perspektif yang lain, dari segi keberkatan ilmu melalui cara group discussion. oh ya, saya tidak menyatakan bahawa group discussion ini tak boleh dilakukan, tetapi sejauh mana group discussion kita itu boleh membawa rahmat dan keberkatan ilmu dari Allah s.w.t, itulah yang perlu kita titikberatkan.

      pada pengamatan ana dan melalui sedikit pengalaman ana terdahulu, group discussion bercampur adalah yang terbaik. kerana apa? kerana melalui percampuran antara muslimin dan muslimat ini, idea-idea atau pandangan dari kedua-dua belah pihak boleh dikongsi bersama, skil komunikasi dan interaksi kita akan lebih berkesan dan efektif, tumpuan untuk menyiapkan tugasan akan lebih tersasar, dan of course, tugasan kita akan tampak lebih kemas kerana kebiasaannya pihak muslimat yang akan finalize tugasan tersebut sebelum dihantar ( upss! ). ya, ini antara kebaikan yang kita akan perolehi. tetapi, kini, kebaikan-kebaikan ini langsung lenyap sama sekali. group discussion yang boleh mendatangkan kemaslahatan buat semua pelajar,namun bertukar menjadi group discussion yang dimurkai oleh Allah s.w.t dan juga hilang keberkatan ilmu disitu. kerana, group discussion itu dipenuhi dengan cacar merba ikhtilat yang gagal dikawal dengan baik dan secara syar'ie, yang mendatangkan kemurkaan Allah s.w.t. sebagai natijahnya. nauzubillahimin zaalik~


ana lebih mudah untuk menyenaraikan beberapa cara bagaimana group discussion itu boleh mendatangkan kemurkaan Allah s.w.t dan hilang punca keberkatan ilmu,mungkin terkena salah satu kepada kita dan ana akan menyediakan solusinya selepas ini. antaranya :

1. group discussion tetapi hanya berDUA ?? seorang muslimin seorang muslimat? ini ' DATING ' namanya.
2. bilangan yang tidak sesuai  seperti seorang muslimat dengan dua atau tiga orang muslimin. not nice maatry this, nisbah sekurang-kurangnya, muslimat 3 : muslimin 1. bukan muslimin melebihi muslimat!
3. group discussion yang 80% daripada isi diskusi hanya sembang kosong dan gelak ketawa. kerjanya tak juga siap!
4. group discussion yang pada ketika itu, aurat si muslimatnya tidak tertutup dengan SEMPURNA. dengan S.E.M.P.U.R.N.A! aurat muslimin juga tidak terkecuali.
5. berlaku sentuhan antara muslimin dan muslimat ,secara sengaja nak tersentuh!
6. duduk bersebelahan muslimin muslimat terlalu rapat! kira, kalau condong sikit ke kiri atau ke kanan, kepala dah boleh sandar pada bahu orang sebelah. haish!
7. niat group discussion hanyalah untuk menatap wajah 'pasangan', yang mungkin ada sekali dalam groupitu!
8. waktu azan, masih meneruskan discussion [ yang muslimin buat muka tak tahu, muslimat tahu tapi tak tegur]
9. terlalu lama ber'group discussion ', meleret-leret, padahal kerja tak juga dapat disiapkan, nak kena sambung juga nanti.
10. selalu sangat keluar untuk makan angin,muslimin dan muslimat. katanya nak release tension lepasgroup discussion.

ini hanya sebahagian daripadanya sahaja, cukuplah sebagai tatapan sahabat-sahabat sebagai pengajaran. maka, inilah solusinya untuk membuatkan group discussion kita lebih efektif, diberkati ilmunya serta dirahmati oleh Allah s.w.t : 

1. lebih indah andai diniatkan group discussion itu kerana Allah s.w.t dan untuk kejayaan kita dunia akhirat.
2. nisbah bilangan muslimat dan muslimin yang ideal, 3 : 1 atau 5 : 2. pokoknya, muslimat melebihi muslimin.
3. jarak discussion muslimin muslimat yang lebih terjaga dan mengikut landasan syara'.
4. waktu azan, segera tamatkan segala discussion dan bersegera mengambil wudhu' dan bersolat. dan kemudian, sambung semula.
5. elakkan selalu keluar makan angin bersama melainkan sesama jantina, khuatir akan berlaku perkara yang lain. ( maksiat, khalwat, pergaulan bebas dsb).
6. aurat ditutup dengan SEMPURNA untuk menjaga keberkatan ilmu ketika group discussion.
7. ketua group ambil peranan untuk menghadkan masa berdiskusi supaya tidak meleret-leret sehingga berlaku sembang kosong.
8. tingkatkan prestasi kerja ketika discussion, 90 % kerja akan siap tanpa sebarang perbualan kosong!
9. afdhal, memulakan dengan doa dan diakhiri dengan doa Rabithah.


nah, solusi yang insyaallah akan membuatkan group discussion kita lebih telus, lancar, dan efektif. =) kita sangat memerlukan keberkatan sesuatu ilmu untuk membantu kita mencapai kejayaan hakiki bukan sahaja di dunia tetapi di akhirat sana yang kekal abadi. sama-sama kita berjuang memburu redha Allah s.w.t dalam perjuangan kita menimba ilmu ini. akhir kalam, sesungguhnya ana luncurkan penulisan ini bukanlah ingin menyatakan bahawa ana lah yang terbaik, tetapi luncuran tinta ini buat peringatan bersama termasuk diri ini . wallahu'alam.

:: Laa haulawala quwwata illah billahil 'aliyyil 'aziim::
~be a professional for ad-deen : ibnkhayr~


No comments:

Post a Comment