Saturday 17 December 2011

:: hudud : sensitiviti Islam dicerobohi ::

baru2 ini negara digemparkan dengan dua klip video yang telah disebarluaskan di laman youtube yang memaparkan beberapa watak sedang ber'sembang rakyat' tentang isu hudud dan kepartian. jika ia melibatkan isu kepartian semata, rasanya tidaklah menjadi satu masalah yang besar namun apabila hukum2 Allah s.w.t disentuh dan dihina malah dipertikaikan pula perlaksanaannya, maka perkara ini bukanlah perkara yang kecil dan mudah diselesaikan. pihak2 yang terlibat perlu bertaubat nasuha diatas tindakan mereka melabelkan hukum Allah s.w.t seumpama hukum buatan manusia, seumpama buatan mereka sendiri! semoga Allah s.w.t menjaga iktikadku, bicaraku dan perbuatanku dari perkara2 yang dimurkaiMu Ya Allah~

jika apa yang disentuh didalam filem pendek itu sekadar melibatkan isu kepartian, itu adalah perkara normal berpolitik namun ia melibatkan sensitiviti agama sehingga menghina hukum Allah s.w.t dan jelas melanggar prinsip asas didalam Islam. alhamdulillah, beberapa hari selepas video2 tersebut tersebar seluruh negara, Gabungan Mahasiswa Islam Malaysia (GAMIS) tampil membuat laporan polis berkenaan penyebaran video yang menghina hukum Allah s.w.t ini. tindakan pantas pihak GAMIS patut dipuji atas usaha mereka menangani isu umat dan atas dasar sentiviti agama yang tinggi dikalangan mereka.




ana telah membaca satu artikel keluaran GAMIS baru2 ini dan telah merumuskan beberapa perkara berhubung isu yang terkandung didalam klip video itu agar kita jelas dalam mempertahankan kebenaran dan keadilan Islam serta mematahkan kejahilan yang telah bersarang didalam diri sekelompok umat yang tidak faham2!

perkara pertama, perlu diketahui oleh sekalian umat Islam bahawa hukum hudud bukanlah hukum buatan manusia tetapi ini adalah hukum Allah s.w.t, hukum2 yang datang dari Allah s.w.t. ,Rabbul 'Alamin. perkara ini telah jelas lagi bersuluh didalam ayat2 Al-Quran samada secara zhahir dan juga muhkam dilalah,yang mana ayatnya tidak membawa sebarang takwilan ataupun naskh, malah ia berada dikedudukan paling tinggi dari sudut keterangan (declaration) didalam Al-Quran. firman Allah s.w.t,

" dan hendaklah engkau menjalankan hukuman diantara mereka dengan apa yang diturunkan oleh Allah s.w.t dan janganlah engkau menurut kehendak hawa nafsu mereka dan berjaga2lah supaya mereka tidak memesongkan kamu dari sesuatu hukum yang telah diturunkan oleh Allah s.w.t kepada kamu".

jelas didalam ayat ini bahawa hukum2 ini telah diturunkan oleh Allah s.w.t untuk melicinkan proses keadilan menyeluruh buat seluruh umat manusia dan hukum ini juga bukan sekadar hukum Allah s.w.t yang telah diterapkan secara tekstual dalam Al-Quran, tetapi ia sesuatu ketetapan yang wajib dilaksanakan.


perkara kedua, perlu diketahui bahawa didalam konteks umat dan keperluan mengikut aulawiyyat masa kini, perlaksanaan hukum hudud perlu dijalankan secara berperingkat2,bukanlah secara mendadak terus. Dr Yusof Al-Qaradhawi sendiri ada menegaskan bahawa terdapat beberapa perkara yang membawa kemaslahatan umum perlu diutamakan sebelum menjalankan hukum hudud secara total. namun,ini tidak bermakna kita boleh memperkecil2kan hukum Allah s.w.t ini kerana ia seumpama memperkecil2kan Allah s.w.t, Tuhan Agung yang menciptakan kita semua, nauzubillah~

" sesungguhnya orang2 yang kufur ingkar kepada ayat2 keterangan Kami, Kami akan panggang mereka diatas api neraka. setiap kali kulit mereka masak hangus, Kami gantikan untuk mereka kulit yang lain supaya mereka dapat merasa azab sengsara itu dan (ingatlah) sesungguhnya Allah s.w.t adalah Tuhan Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana".

ulama' sepakat mengatakan, mempermainkan hukum Allah s.w.t samada secara sedar atau tidak, dengan memperkecilkan atau mengatakan hukum Allah s.w.t tidak relevan pada masa sekarang, boleh menggugurkan iman seseorang. semoga kita semua terhindar dari perkara2 yang boleh menghilangkan iman serta iktikad kita pada Allah s.w.t.


dan akhir sekali perkara ketiga yang dikemukakan GAMIS didalam artikelnya, perlu diketahui bahawa keadilan hukum Allah s.w.t bersifat sacral (maksum) tidak dapat disanggah dengan akal pemikiran manusia yang dangkal. keadilan itu bukanlah pada konsep samarata seperti yang di'sembang rakyat'kan didalam klip video tersebut kerana keadilan itu ialah meletakkan setiap perkara pada tempatnya. tambahan, setiap hukum itu merangkumi maqasid syariah yang disepakati jumhur fuqaha dahulu dan sekarang, iaitu menjaga 5 perkara asas :

1. agama : melalui undang2 murtad
2. nyawa : melalui undang2 qisas
3. aqal : melalui undang2 arak dan minuman yang memabukkan
4. keturunan : melalui undang2 zina
5. harta benda : melalui undang2 curi dan rompak.

maka tidak timbul isu hudud ini tidak menjaga kemaslahatan umum, bahkan hukum ini telah meliputi seluruh maqasid syariah yang telah disepakati 'ulama. tidak sewajarnya mereka2 yang bukan dari bidang agama boleh berbicara sewenang2nya dan mengatakan hukum hudud ini tidak menjaga maqasid sepertimana yang telah disebutlan didalam klip video itu. perkara2 yang melibatkan syariah serta hukum2 Allah s.w.t ini tidak sepatutnya menjadi bahan bualan di kedai2 kopi tetapi hanya orang yang ahli didalam bidang ini sahaja yang wajar berbicara soal hukum hakam ini. seperti contoh, kita yang tidak tahu apa2 tentang bidang kimia, justeru kita membaca buku2 kimia tanpa memahami apa yang dibaca, lantas mengaku diri sudah boleh membuat sebiji bom! jika sahabat2 faham perumpamaan yang ana gunakan ini, maka inilah jua situasi yang berlaku sekarang dan didalam klip video itu.

sukar memahami hikmah disebalik hukum Allah s.w.t apatah lagi jika memperlekehkan serta menyindir hukum Allah s.w.t, tidakkah merasa diri seolah2 sedang menghina Tuhan yang menciptakan kita? seumpama makhluk yang melupakan tuannya? sedarlah diri ini ciptaan terbaik olehNya. segala apa yang datang dariNya adalah untuk meninggikan darjat kita sebagai khalifatullah diatas muka bumi ini bermula dari turunnya kalamullah yang mulia, Al-Quran sehinggalah kepada turunnya hukum2 Allah s.w.t. semoga kita senantiasa dilindungi oleh Allah s.w.t dari perkara2 yang menunjukkan kejahilan kita pada agama dan ubatilah kejahilan itu dengan menimba seberapa banyak ilmu2 agama biarpun kita berada dibidang yang bukan major agama. inisiatif mempelajari serta memahami agama dengan lebih teliti menjamin kehidupan yang tenang. wallahu'alam~

:: Laa haulawala quwwata illah billahil 'aliyyil 'aziim ::
~ be a pro for ad-deen~

No comments:

Post a Comment