Saturday 10 December 2011

:: gerhana bulan tanda kekuasaan Allah s.w.t ::


gerhana bulan kini berlaku lagi buat kesekian kalinya. sebentar tadi di surau utama Kolej Kediaman 1 telah diadakan solat sunat gerhana disusuli dengan 2 khutbah seusai mendirikan solat Isya' secara berjemaah. alhamdulillah, peluang keemasan yang jarang2 berlaku ini diambil sebaiknya oleh muslimin dan muslimat Kolej Kediaman 1. 10 Disember 2011. gerhana bulan telah berlaku, jangkaan tempoh dari jam 10.06 malam hingga jam 12.18 tengah malam ini. sungguh, peristiwa ini patut dijadikan sebagai satu renungan buat seluruh umat Islam  supaya senantiasa mengungguli kekuasaan dan kebesaran Allah s.w.t. pohon doa dan bermunajatlah pada hari berlaku gerhana, semoga doa yang dipinta dimakbulkan oleh Allah s.w.t. aminn.

kejadian gerhana ada dua ; gerhana matahari dan gerhana bulan. fokus utama entri ana kali ini adalah tentang gerhana bulan. gerhana bulan berlaku apabila bulan melalui sebahagian daripada bayang2 bumi dan fenomena ini hanya boleh berlaku ketika bulan purnama dan ketika kedudukan matahari,bumi dan bulan berada pada satu garisan ufuk yang sejajar seperti yang dapat dilihat pada gambar diatas. lebih mudah, gerhana bulan berlaku ketika bulan berada bertentangan dengan bumi dan terlindung daripada matahari, dan ini bermakna bulan boleh termasuk kedalam bayang bumi dan menghilang.berbeza dengan gerhana matahari, gerhana bulan berlaku pada waktu malam. begitulah kehebatan kekuasaan Allah s.w.t yang mampu mengubah segala apa yang ada dilangit dan dibumi pada bila2 masa. setiap peredaran cakerawala,bumi, bulan, matahari dan seumpamanya berlaku diatas keizinan Allah s.w.t.

 jelas, tanpa 'Kun Fayakun' Allah s.w.t , tidaklah berlaku peristiwa ini dan manusia pasti tidak akan menyedari akan kekuasaan serta kebesaran Allah s.w.t ini. ana mungkin tidak akan menjelaskan bagaimana peristiwa ini berlaku secara saintifik, sekadar membicarakannya secara umum agar mudah dipahami oleh sahabat2 sekalian =)



Rasulullah s.a.w pernah bersabda," Dan bahawasanya matahari dan bulan itu tidak berlaku gerhana kedua2nya disebabkan kematian seseorang dari kalangan manusia. maka apabila kamu melihat berlakunya sesuatu ( gerhana matahari atau bulan), maka solatlah kamu dan berdoalah kepada Allah sehingga cahaya matahari atau bulan tersingkap semula bagi kamu" ( Riwayat Bukhari)

berdasarkan hadis diatas, tuntutan menunaikan solat sunat gerhana adalah muakkad iaitu solat sunat yang digalakkan,samalah hukumnya dengan solat sunat 2 hari raya, bermakna setiap umat Islam patut mendirikan solat sunat ini bagi menunjukkan rasa syukur dan untuk meninggikan kebesaran serta kekuasaan Allah s.w.t dimata manusia. menurut penceritaan Ustaz Adil Mufti,felo Kolej Kediaman 1, peristiwa bermulanya solat sunat gerhana adalah bermula sejak zaman Nabi Muhammad s.a.w lagi. kisah ini baru sahaja ana dengar dan ana akan cuba untuk menelaah kisahnya yang lengkap sedikit masa lagi. menurut Ustaz Adil, ketika berlaku fenomena gerhana bulan ini, salah seorang anak Rasulullah s.a.w telah meninggal dunia. kaum Musyrikin mengandaikan bahawa peristiwa gerhana ini merupakan hari yang celaka, namun Rasulullah s.a.w menafikan andaian rambang kaum Musyrikin itu dengan menunaikan solat sunat gerhana ini, sebagai tanda mengagumi kebesaran dan kehebatan ciptaan Allah s.w.t.

dalil pensyariatan solat sunat gerhana pula terlakar didalam firman Allah s.w.t yang mafhumnya, " Dan diantara tanda2 kekuasaanNya ialah malam, siang, matahari dan bulan. janganlah sembah matahari mahupun bulan tetapi sembahlah Allah yang menciptakannya, jika kamu hendak sembah". sebagai tambahan,solat sunat gerhana ini dilakukan ditempat berlaku gerhana sahaja. andai berlaku ditempat lain dan tidak nampak di Malaysia sebagai contoh, maka umat Islam tidak disunatkan untuk menunaikan solat sunat gerhana.



setiap perubahan yang  berlaku terhadap cakerawala mengandungi hikmah yang tersendiri. begitu juga perubahan yang  berlaku kepada matahari dan bulan, sudah pastinya mengandungi hikmah tertentu, antaranya sebagai memberi peringatan agar hambaNya tidak melampaui batas dan senantiasa bermuhasabah merenung kekurangan diri sebagai hamba kerdil disisi Allah s.w.t. Rasulullah s.a.w sendiri menganjurkan kita agar segera  melakukan perkara2 yang berkebajikan seperti berdoa, berzikir, bersembahyang, bertakbir, bersedekah dan sebagainya ketika berlaku gerhana bulan ini bagi menghindari diri dari terus dililit dosa dan dilemaskan oleh debu2 kejahilan yang pasti2nya sentiasa memburu golongan manusia yang kehausan noda.

pengalaman pertama ana mendirikan solat sunat gerhana ini merupakan satu anugerah dan nikmat pemberian Allah s.w.t untuk tunduk meratapi diri yang kadang alpa untuk mengingati Allah s.w.t. , biarpun agak janggal saat Ustaz Adil menerangkan kaifiat untuk mendirikan solat sunat gerhana kerana solat sunat ini perlu pada 4 rukuk dan 4 sujud didalam dua rakaat solat. subhanallah. rasa bersyukur menyelubungi diri kerana Allah s.w.t memberi peluang pada diri ini untuk menunaikan solat sunat gerhana serta mendengar pula khutbah yang mengandungi ayat2 penegasan Allah s.w.t tentang hikmah peristiwa gerhana ini. semoga dengan peristiwa ini dapat membuka hati ana serta sahabat2 sekalian untuk lebih menginsafi diri serta sedar akan tahap diri yang cukup lemah dan dhoif berbanding para sahabat Baginda Nabi Muhammad s.a.w. wallahu'alam~

:: Laa haulawala quuwataillah billahil 'aliyyil 'aziim :;
~ be a pro for ad-deen~

No comments:

Post a Comment