Thursday 7 August 2014

.: Aktifkan Dirimu :.

 LIGAT dan cekap pergerakannya dalam memastikan perjalanan program itu berjalan lancar. Seboleh-bolehnya dia tidak mahu satu kesilapan pun berlaku yang akan mencacatkan pemandangan. Terbayang muka kepuasan para tetamu jemputan yang akan hadir nanti ke program kelolaannya. Terbayang muka kepuasan para audiens yang bakal memenuhi ruang tempat duduk didalam dewan itu nanti. Kepuasan itulah yang dirasai setiap kali dia melunaskan 'hutang' programnya kepada semua pelajar.

Namun, ada lirik mata yang iri dari jauh. Kehebatan dan keterampilannya dalam mengendalikan program atau majlis rupanya tidak disenangi rakan seuniversiti apatah lagi apabila dia mula mendapat perhatian pihak pengurusan tertinggi universiti. Namanya disebut-sebut oleh pihak atasan USIM sebaris nama dengan ahli Majlis Perwakilan Pelajar. Iri yang hadir kerana tidak berupaya menandingi dan mengatasi apa yang telah dia kecapi sepanjang tempoh pengajian di universiti.  Dimanakah silapnya? Adakah dia harus dipersalahkan kerana peluang yang dia sendiri rebutkan sejak awal kemasukannya ke universiti?

Rata-rata pelajar di universiti tidak berusaha untuk menggunakan masa pengajian mereka dengan perkara-perkara yang memberi manfaat kepada diri mereka sendiri. Sejak awal kemasukan ke universiti di tahun pertama, ramai antara mahasiswa yang kurang berminat untuk menyertai apa-apa program atau persatuan pelajar yang sedia ada di universiti atas alasan bimbang tidak dapat mengimbangi prestasi, antara akademik dan juga kokurikulum.

Jika dilihat kepada peratusan pelajar cemerlang di universiti, kebanyakannya adalah pelajar yang mempunyai rekod cemerlang didalam akademik dan kokurikulum.  Pelajar yang paling sibuk dan terlibat aktif didalam kegiatan kokurikulum sebenarnya adalah pelajar yang mampu menguruskan masanya dengan baik. Dengan kesibukannya sebagai seorang yang aktif berpersatuan, dia mampu untuk membahagikan masanya dengan baik antara kokurikulum dan ulangkaji. Ini berbeza apabila dibandingkan dengan pelajar yang langsung tidak mengambil inisiatif untuk memperbaiki kemampuan dan potensi diri, natijahnya golongan ini akan terus berada di takuk lama dan masih sama sepertimana ketika mula-mula mendaftar masuk ke universiti. Mungkin ada sedikit perubahan, namun tidak ketara sepertimana pelajar-pelajar yang dikenali rajin dengan berpersatuan.

Kita ambil contoh dua orang pelajar cemerlang yang menerima Anugerah Pelajaran Diraja di majlis graduasi USIM tahun 2013. Pelajar pertama, saudara Zaim Razak. Beliau merupakan pelajar cemerlang dari Fakulti Sains & Teknologi (FST) yang menerima anugerah dekan hampir setiap semester. Selain mendapat gelaran pelajar cemerlang, beliau pernah terlibat secara langsung didalam persatuan pelajar fakulti dan mengendalikan pelbagai jenis program. Begitu juga dengan saudara Mohd Nizwan Musling yang merupakan penerima anugerah dekan setiap semester dari Fakulti Pengajian Bahasa Utama (FPBU). Beliau juga antara pelajar yang bergiat aktif didalam kokurikulum tanpa sedikit pun menjejaskan pengajiannya.

Ini antara bukti bahawa terlibat aktif didalam kegiatan kokurikulum tidak menjejaskan akademik jika pandai membahagikan masa dengan bijak dan memahami apa yang perlu diberi keutamaan yang lebih pada satu-satu masa- priority comes first.

Kenapa perlu aktifkan diri?

Saya kini berada di tahun akhir pengajian dan sedang menjalani latihan industri disebuah syarikat industri minyak dan gas. Sepanjang pengamatan saya di syarikat ini, sekalipun bos-bos besar tidak pernah bertanya mengenai keputusan akhir peperiksaan saya. Namun, apa yang ditanya adalah samada saya mampu melaksanakan tugasan yang diberi atau tidak. Satu kelebihan kepada mereka yang pernah terlibat aktif dengan aktiviti di universiti. Sebesar dan sebanyak mana pun tugasan diberikan, insyaallah tidak ada masalah untuk menyelesaikannya malah kebergantungan kepada orang lain untuk menyelesaikan sesuatu masalah adalah kurang kerana kita telah melatih diri untuk berfikiran kreatif dan kritis semasa di universiti. Skil-skil kemahiran secara automatisnya diaplikasikan dalam pelbagai cara yang akhirnya memberi natijah yang baik kepada diri kita sendiri.



Kelebihan ini tidak akan diperolehi jika kita hanya duduk berteleku didalam bilik dan membaca 'tips-tips mengaktifkan diri' atau 'tips-tips  mudah mendapat kerja' tetapi tidak ada usaha untuk mencapai apa yang dibaca itu. Keinginan tanpa sebarang usaha adalah sia-sia dan tidak mencambahkan hasil yang memuaskan. Jadi, masih belum terlambat untuk kita menongkah arus yang deras. Seseorang yang mempunyai keinginan dan cita-cita yang tinggi untuk memperbaiki kemampuan diri akan nampak lebih berjaya jika dia konsisten didalam apa yang dia lakukan berbanding mereka yang sememangnya hebat namun tidak konsisten.

Menyertai mana-mana persatuan pelajar tidak merugikan sesiapa bahkan membantu kita untuk membina keyakinan diri, membuang sifat malu yang tidak bertempat, membuang rasa gugup berbicara dikhalayak, membentuk budaya kerjasama didalam satu kumpulan, membina jati diri dan ketrampilan, membina sifat seorang pemimpin dan banyak lagi kemahiran-kemahiran 'lembut' (soft skills) yang lain. Semua ini amat membantu kita untuk menghadapi realiti kehidupan sebenar seusai kita bergraduasi dan berkerjaya.

Usikan menjadi cabaran

Saya merupakan seorang yang amat pemalu ketika di sekolah rendah dan menengah dulu. Sifat pendiam dan tidak banyak bercakap telah menyebabkan saya sering diusik guru-guru dan rakan-rakan sebaya. Nak berbicara dengan budak perempuan pun jadi kaku, apatah lagi nak bergurau senda. Masuk saja ke universiti, saya cenderung untuk menyertai persatuan pelajar dengan niat untuk membuang 'kudis-kudis' lama yang tidak lagi berguna untuk kehidupan saya pada masa akan datang. Sifat pendiam saya harus dibuang bagi membolehkan saya berani berkata-kata dikhalayak dan menyampaikan kebenaran. Sifat pemalu tidak bertempat saya harus dibuang bagi meyakinkan diri saya untuk senantiasa maju kehadapan dan menjadi insan cemerlang. Semua sifat-sifat ini adalah baik jika kena pada tempat dan situasi, namun dalam proses belajar, ianya tidak praktis sama sekali.




Alhamdulillah, dalam tempoh setahun selepas itu, ketika berada dalam tahun dua pengajian, saya sudah mampu mempunyai anak-anak buah sendiri yang saya latih untuk mengendalikan program di USIM. Sejujurnya, saya memang jenis yang cepat belajar sesuatu yang baru dan cepat untuk mengaplikasikannya serta mahu segera melihat hasilnya. Ini adalah diri saya yang baru, sehinggalah ia berkekalan sampai saya ke tahun akhir.
Saya pernah bercerita mengenai diri saya kepada ramai orang, namun kebanyakkan mereka tidak mempercayai cerita yang saya sampaikan. Mereka merasakan bahawa saya hanya bergurau dan tidak serius. Sehingga ke tahap itu perubahan diri telah mengubah saya yang asal. Jadi saya sudah, tiba giliran anda untuk membuktikannya, malah membuat perubahan yang lebih hebat dari saya.


Bijak Bahagi Masa




Sejak di tahun dua, saya sudah mula bercerita mengenai pengalaman saya sepanjang setahun terlibat secara aktif di universiti kepada anak-anak buah saya. Bukan kerana nama atau ingin bermegah-megah, namun saya tulus ikhlas untuk cuba memecahkan benteng pemisah yang menjadi penjarak antara sebuah persepsi dan realiti. Ramai yang tidak berani mencuba sesuatu yang baru dek kerana malas atau tidak berani mengambil risiko terutama dalam bab pembahagian masa secara bijak.

Jujur saya katakan, saya tidak mempunyai jadual yang spesifik untuk diri sendiri sejak tahun pertama di universiti. Setiap kali saya membuat jadual, saya sukar untuk menepati jadual saya sendiri. Justeru, saya mengambil keputusan untuk langsung tidak bergantung kepada sebarang jadual dan menggunakan masa saya sendiri secara bijak (kadang-kadang).

Ketika berpersatuan, saya memang tidak mencampurkan urusan akademik saya bagi mengelakkan ianya bertembung dan menjejaskan prestasi kedua-duanya. Namun, adakalanya ketika kita terlalu asyik berpersatuan, akademik kita boleh tergadai.
Sebaiknya, usaha untuk mengimbangi kedua-duanya secara bijak agar manfaat kedua-duanya dapat diperolehi tanpa salah satu tercicir. Cuba bermula dengan satu persatuan dan fokus untuk aktif dengan satu persatuan itu sahaja, berbanding anda menyertai banyak persatuan, dan akhirnya anda sendiri tidak mampu membahagikan masa untuk kesemuanya. Natijahnya, akademik pasti terjejas teruk dan sukar untuk dibaiki lagi (pengalaman diri sendiri).

Maka, rebutlah peluang yang terbuka luas di universiti anda. Jika rakan-rakan anda mampu mengubah diri dari biasa-biasa kepada luar biasa, sudah tentu anda juga mampu untuk menggapainya tanpa ada halangan. Jika hari ini kawan anda sudah mampu berdiri di kaki sendiri, anda juga mampu berdiri 'tanpa kaki' mengatasi rakan-rakan anda.

Siapa tahu? 

Segalanya tidak mustahil jika anda pasakkan niat semata-mata untuk menggapai redha Allah SWT.  Salam perjuangan.


:: Laa haulawala quwwata illah billahil 'aliyyil 'aziim ::
~be a professional for ad-deen : ibnkhayr~



No comments:

Post a Comment