Wednesday 30 April 2014

.: Puasa Rejab : Bid'ah atau Tuntutan? :.

TANGGAL 1 Mei 2014, maka bermulalah bulan ke - 7 dalam Islam iaitu bulan Rejab.  Tarikh yang sama padanannya dengan tarikh Masihi, namun berbeza dari segi penghayatan dan keutamaannya. Pada zaman dahulu, bulan Rejab dianggap mulia dan agung oleh bangsa Arab Jahiliyyah. Mereka menyambut bulan Rejab dengan pelbagai perayaan dan acara peribadatan seperti menyembelih unta pada tanggal 1 dan 10 Rejab, mengharamkan sebarang bentuk peperangan dan membuka pintu Kaabah sepanjang hari dengan tujuan untuk memberi peluang kepada pengunjung-pengunjung kaabah ketika itu untuk beribadat sepuas-puasnya. Namun, lahirnya 'bulan purnama' buat seluruh umat Islam, Nabi Muhammad SAW telah menghazafkan sepenuhnya segala bentuk amalan jahiliyyah sehingga tidak ada yang khusus pun untuk diamalkan di bulan Rejab.

Bulan Rejab merupakan salah satu dari bulan-bulan haram (bulan-bulan suci) yang diharamkan perang oleh Allah SWT selain bulan Muharram, Zulkaedah dan Zulhijjah.

Allah SWT berfirman,

" Sesungguhnya jumlah bulan menurut Allah ialah dua belas bulan, (sebagaimana) dalam ketetapan Allah pada waktu Dia menciptakan langit dan bumi, diantaranya ada empat bulan haram. Itulah (ketetapan) agama yang lurus, maka janganlah kamu menzalimi dirimu dalam (bulan yang empat) itu…” (Surah At-Taubah: 36)

Bulan-bulan tersebut dinamakan bulan haram kerana :


 1. Diharamkan berperang di dalamnya, kecuali jika musuh mula menyerang terlebih dahulu.
 2. Larangan melakukan perkara-perkara yang diharamkan pada bulan-bulan tersebut lebih ditekankan berbanding bulan-bulan yang lain.


Larangan Allah SWT mengenai peperangan didalam bulan-bulan haram,

"(Mereka bertanya kepadamu (wahai Muhammad) mengenai (hukum) berperang dalam bulan yang dihormati, katakanlah "Peperangan dalam bulan itu adalah berdosa besar, tetapi perbuatan menghalangi (orang-orang Islam) dari jalan Allah,dan perbuatan kufur kepadaNya, dan juga perbuatan menyekat (orang-orang Islam) ke Masjidil Haram (di Mekah), serta mengusir penduduknya dari situ,(semuanya itu) adalah lebih besar dosanya di sisi Allah SWT " 
(Surah Al-Baqarah : 217)

Terdapat banyak lagi ayat-ayat Allah SWT mengenai kemuliaan dan keutamaan 4 bulan-bulan haram didalam Al-Quran.

Peristiwa-peristiwa di bulan Rejab

Umum mengetahui, terdapat banyak peristiwa-peristiwa yang disandarkan dan terjadi di bulan Rejab. Antara kisah-kisah masyhur yang terjadi di bulan Rejab adalah berlakunya hijrah pertama dalam Islam (hijrah ke Habsyah), peristiwa Israk Mikraj, peperangan Tabuk (peperangan terakhir Rasulullah SAW), pembebasan kedua Baitul Maqdis oleh panglima legenda penyembelih tentera Salib, Sultan Salahuddin Al-Ayyubi (pembebasan pertama di zaman Khalifah Umar Al-Khattab), dan lahirnya Imam 4, Imam Shafie. Peristiwa-peristiwa ini menjadi simbolik kebesaran Islam yang berlaku dalam bulan Rejab. Umat Islam seharusnya mengambil ibrah melalui peristiwa-peristiwa tersebut terutamanya peristiwa besar yang terjadi kepada Nabi kita, iaitu Israk Mikraj.

Tidak perlu diceritakan secara terperinci mengenai peristiwa-peristiwa ini kerana ia sudah biasa didengari ramai orang hatta kanak-kanak sekolah rendah pun mampu menceritakan semula apa yang berlaku secara mendalam.

Amalan Khusus di Bulan Rejab

Mengenai amalan-amalan khusus di dalam bulan Rejab, perlu ditekankan bahawa tiada satu pun hadis-hadis sahih dari Rasulullah SAW yang menyarankan untuk melakukan apa-apa amalan khusus di bulan Rejab seperti solat sunat Rejab, puasa Rejab, umrah bersempena Rejab dan apa-apa amalan yang disandarkan dengan bulan Rejab. Terdapat banyak hadis-hadis lemah dan palsu diwar-warkan kepada masyarakat umum mengenai fadilat dan kelebihan bulan Rejab dan dan dikongsikan secara meluas melalui laman sosial Facebook, Twitter, Blog dan sebagainya. Perkara ini perlu dibendung lebih awal agar ia tidak menjadi viral kepada seluruh umat Islam. Umat Islam masih berpegang kuat dengan hadis-hadis Nabi SAW namun tindakan mengamalkan hadis-hadis tanpa menyemak latar belakang dan status hadis boleh membawa kepada kecelaruan amalan.

Nabi SAW pernah memberi amaran,

“ Sesiapa yang berdusta ke atasku (namaku) dengan sengaja, maka siaplah tempat duduknya dalam neraka.” (Riwayat al-Bukhari, Muslim, dan selain mereka).

Jika diteliti hadis-hadis (palsu) yang menyatakan ganjaran dan kelebihan bulan Rejab, betapa banyak maklumat yang bertentangan dengan fikiran manusia yang waras di mana ganjaran yang ditawarkan sangat berlebihan berbanding dengan amalan yang dibuat malah lebih besar dari amalan-amalan wajib dan keutamaan yang lain. Adapun perkara sedemikian adalah tidak munasabah dan tidak mudah diterima oleh akal yang sihat. Sesungguhnya Islam mengharamkan merujuk kepada hadis palsu dalam apa jua bentuk ibadat kerana ia hanya mencemarkan kesucian Islam.

Jumhur ulama berpendapat bahawa kebanyakan hadis-hadis mengenai kelebihan Rejab adalah hadis yang lemah dan tertolak. Umat Islam hendaklah meneliti semula apa-apa hadis yang menceritakan mengenai kelebihan bulan Rejab dan tidak menyandarkan hadis tersebut dengan Nabi SAW.

Adapun kebanyakan para ulama menceritakan mengenai galakan berpuasa di semua bulan-bulan haram sebagai pilihan terakhir ketika seseorang itu mahu memperbanyakkan puasa sunat. Para ulama terdahulu memperbanyakkan puasa sunat dibulan-bulan haram , tetapi tidak diniatkan atau dikhususkan untuk bulan Rejab atau mana-mana bulan di dalam bulan haram.

Syaikhul Islam Ibnu Taimiyyah rahimahullaahu berkata di dalam Majmu’ Fataawaa (25/290):

“Adapun puasa di bulan Rejab dengan mengkhususkannya, hadis-hadis mengenai hal ini seluruhnya lemah, bahkan palsu. Para ulama tidaklah bersandar pada salah satu darinya. Dan hadis-hadis tersebut bukanlah hadis lemah yang diriwayatkan dalam keutamaan amal. Namun seluruhnya adalah hadis-hadis palsu lagi dusta. Dalam Musnad dan selainnya terdapat hadis dari Nabi SAW bahawasanya baginda menganjurkan untuk berpuasa di bulan-bulan haram, yakni bulan Rejab, Dzulqa’dah, Dzulhijjah, dan Muharram. Anjuran ini untuk puasa di seluruh bulan yang empat tersebut, dan bukan mengkhususkan bulan Rejab semata-mata.”

Ibnul Qayyim rahimahullahu dalam Al Manaarul Muniif  (hal, 96) berkata:

“Seluruh hadis tentang penyebutan puasa di bulan Rejab dan solat di sebahagian malam bulan tersebut, adalah hadis yang dusta dan dibuat-dibuat.”


Al Hafiz Ibnu Hajar rahimahullahu dalam Tabyiinul ‘Ujb (hal.11) berkata:

“Tidak terdapat riwayat mengenai keutamaan bulan Rejab. Tidak juga mengenai puasa di bulan tersebut, begitu juga puasa apapun di dalamnya secara khusus. Juga tidak ada hadis sahih yang dapat dijadikan sebagai hujjah mengenai solat malam yang dikhususkan di dalamnya.”


Syaikh Sayyid Sabiq rahimahullahu berkata dalam Fiqhu As Sunan (1/383):

Puasa di bulan Rejab tidak ada padanya keutamaan tambahan melebihi bulan-bulan selainnya. Kecuali kerana ia adalah bulan haram. Dan tidaklah ada di dalam sunnah yang sahihah bahawasanya puasa tersebut memiliki keutamaan dengan mengkhususkan pada bulan tersebut. Sesungguhnya apa yang datang dalam perkara-perkara tersebut tidaklah dapat digunakan untuk berhujjah dengannya.”


Syaikhul Islam juga mengatakan:

Sesungguhnya mengagungkan bulan Rejab (dengan memperbanyak amal) termasuk perbuatan bid’ah yang selayaknya dihindari. Demikian pula menjadikan bulan Rejab sebagai waktu khusus untuk melaksanakan puasa, termasuk perbuatan makruh (dibenci), menurut Imam Ahmad dan beberapa ulama lainnya. 
(Iqtidha’ Shirathal Mustaqim, 2/624 – 625)

Banyak amalan sunat yang umum lain boleh kita lakukan untuk mengambil ibrah dan keberkatan bulan Rejab tanpa menyandarkan kepada mana-mana hadis Nabi SAW yang lemah dan palsu. Amalan-amalan sunat ini dilakukan sebagai satu bentuk persediaan awal sebelum menghadapi bulan Ramadhan yang mulia seperti qiamullail, puasa sunat Isnin dan Khamis, tadarus Al-Quran dan lain-lain. Memperbanyakkan puasa sunat ( tidak dikhususkan untuk bulan Rejab) adalah amat digalakkan agar kita tidak mengalami 'culture shock' apabila berada di bulan Ramadhan dimana tuntutan berpuasa adalah wajib didalamnya.

Kesimpulannya,
1.    Tidak dijumpai dalil dan hadis khusus yang menyebutkan keutamaan bulan Rejab.
2.    Tidak dijumpai dalil dan hadis yang menyebutkan keutamaan puasa Rejab atau solat sunat khusus di bulan Rejab.
3.    Dalil yang menyebutkan keutamaan khusus bagi orang yang melakukan puasa Rejab adalah hadis dhaif, dan tidak boleh dijadikan dalil.
4.    Bagi orang yang rajin berpuasa, digalakkan untuk memperbanyak puasa di bulan-bulan haram ( tidak dikhususkan salah satu darinya).

Rujukan :
Jabatan Agama Islam Selangor
Jabatan Mufti Melaka
Dewan Pembina Konsultasi Syariah
Yayasan Pendidikan Islam Al-Atsary
Himpunan Hadis Dha'if dan Maudhu', Jilid 1
Dr. Yusuf Al-Qaradhawi



:: Laa haulawala quwwata illah billahil 'aliyyil 'aziim ::
~be a professional for ad-deen : ibnkhayr~

No comments:

Post a Comment