Saturday 9 August 2014

.: dapat kerja sebelum graduasi : antara peluang dan cabaran :.

MUNGKIN ramai bakal graduan universiti mengimpikan agar mereka segera mendapatkan pekerjaan seusai saja tamat pengajian kuliah atau tamat menjalani latihan industri (sebelum konvokesyen). Dek kerana terlalu ramai pekerja mahir mula dihasilkan dari universiti-universiti samada tempatan atau luar negara, peluang pekerjaan dilihat sebagai satu cabaran yang getir saat ini. Justeru, jika peluang dan ruang diberikan kepada bakal graduan untuk terus berkhidmat dimana-mana organisasi kerajaan atau swasta seusai berpraktikal atau tamat belajar, ia memberi 1001 kelebihan kepada mereka dimasa hadapan untuk terus membina karier di bidang pilihan.



Ana baru saja menghabiskan latihan industri di UMW Workover Sdn Bhd (salah satu anak syarikat UMW Oil & Gas Corporation Berhad) selama 4 bulan - tempoh yang diperuntukkan oleh USIM. Bermula 17 Februari hingga 20 Jun 2014, ana telah didedahkan dengan suasana kerja yang dekat dengan realiti masyarakat sekarang. Peluang menjalani latihan industri benar-benar membuka minda kita untuk melihat sendiri keperluan masyarakat dan dunia terhadap ilmu yang bakal kita aplikasikan seusai tamat belajar. Kalau tak banyak, ada lah sedikit yang mampu kita sumbangkan untuk masyarakat. Keseronokan bekerja mula terasa tatkala kita mula mendapat kawan baru, mengalami suasana persekitaran baru dan memegang duit gaji sendiri. Alhamdulillah, Allah rezekikan ana untuk berpraktikal di salah satu syarikat besar dengan jumlah elaun yang memuaskan. Berbaloilah orang kata, lagi-lagi ana praktikal di KL. Keperluan hidup yang sarat di KL memerlukan sumber kewangan yang kukuh untuk terus menapak.

Menjelang tamat tempoh praktikal, ana cuba untuk memohon terus berkhidmat di syarikat tersebut, namun tiada sebarang kekosongan jawatan ketika itu. Impian ana untuk terus bekerja sebelum graduasi mula terasa kelam. Lagi-lagi apabila mahasiswa sering dimomokkkan dengan kenyataan bahawa sukarnya untuk graduan universiti mendapatkan pekerjaan pada masa sekarang.

Dua tiga minggu ana resah. Khuatir tidak mendapat sebarang pekerjaan kelak, walaupun sudah bergelar graduan. Ada kes graduan menganggur hampir 6 bulan lamanya akibat tidak mendapat peluang kerja dimana-mana. Ana sendiri tertanya-tanya punca mengapa perkara sedemikian boleh terjadi, walhal dalam hati tetap risaukan status diri sendiri. Ana pun bersahabat lah dengan Bro Google untuk beberapa minggu demi mencari sebarang peluang kerja yang boleh ana celah, seboleh-bolehnya sebelum bergraduasi agar masa cuti yang terlalu panjang di rumah ( Julai - November) tidak dibazirkan begitu saja. Kalau dulu, jarang balik rumah sebab aktif di universiti. Bila dah duduk kat rumah lama-lama, rasa boring yang amat. Diri ini tak boleh duduk saja, nak kena buat kerja.

Ana pun kemaskini resume sedia ada agar ia kelihatan lebih kemas, tersusun, dan nampak matang. Resume merupakan dokumen khusus untuk 'menjual' diri kita kepada majikan-majikan diluar sana. Dalam resume lah, kita boleh nak 'cakap besar' tentang kelebihan kita. 'Cakap besar' tentang diri kita kepada bakal majikan adalah salah satu senjata paling efektif demi mendapatkan peluang kerja. Tapi, jangan amal 'cakap besar' luar dari skop nak cari kerja sudah lah. Kadang-kadang, dengan menghantar resume saja pun, majikan dah tahu bagaimana akhlak dan sikap kita tanpa perlu ditemuduga. Namun, syarat untuk memilih pekerja tetap menggunakan medium temuduga sebagai cara pengenalan secara face-to-face agar majikan lebih kenal dengan calon pekerja mereka. Resume hanya sebagai alat bantuan khas pengenalan diri secara ringkas. [Tips Buat Resume]

Fa iza 'azamta fatawakkal 'alallah

Bro Google banyak membantu ana dalam mencari syarikat-syarikat yang berpotensi dan menjadi minat ana untuk menceburi bidang yang ditawarkan. Ana cenderung untuk bekerja di syarikat-syarikat minyak dan gas (Oil & Gas Industries), minat yang hadir ketika berada di tahun akhir pengajian. Maka, ana pun menghantar resume kepada syarikat-syarikat ini melalui email dengan mengarang sedikit ayat menyatakan minat dan posisi yang dipohon. Ketika ini, ana meletakkan keyakinan kepada janji Allah SWT terhadap orang-orang yang berusaha dalam mendapatkan sesuatu. Allah SWT akan menilai usaha hambaNya, bukannya menghukum pengakhirannya. Natijahnya itu cerita lain. Ana yakin Allah SWT pasti akan mempermudahkan urusan hambaNya jika kita tetap positif terhadap diri sendiri dan ketentuan Allah SWT.  Usai menghantar email ke hampir berbelas-belas syarikat, barulah ana serahkan segalanya kepada Allah.



Ana berharap, dengan meletakkan sepenuh pengharapan kepada Allah SWT. Menanti dan terus menanti untuk jawapan balas terhadap semua permohonan kerja itu.

Panggilan rezeki 

Tanggal 14 Julai 2014, ana menerima panggilan telefon dari syarikat RWNA Engineering Sdn Bhd agar hadir untuk temuduga keesokan harinya. Allahu Akbar, ana mula merasa gembira dengan panggilan yang baru saja ana terima. Hari ini call, esok terus interview. Alhamdulillah, syarikat tersebut terletak di Gebeng, Kuantan kira-kira 45 minit perjalanan dengan motosikal dari rumah. 


Esoknya, ana hadir interview dan ditanyakan beberapa soalan berkenaan pengalaman sebelum ini [intern di UMW - Health, Safety & Environment (HSE) ]. Ana banyak bertanya soalan kepada penemuduga, Puan Ruzaima yang merupakan HSE Manager di RWNA. Siapa interview siapa sebenarnya? 

Kemudian, Puan Ruzaima kata beliau akan memaklumkan keputusan interview selepas Hari Raya Aidilfitri. Sementara menanti keputusan interview, ana masih menanti jawapan balas permohonan melalui email dari tempat-tempat lain. Doa tetap dipanjatkan agar ada peluang yang diberikan oleh Allah SWT untuk ana menabur bakti di syarikat yang telah ditemuduga.

Beberapa hari selepas Hari Raya, ana sekali lagi mendapat panggilan telefon dari Puan Ruzaima. Berita yang ana dapat kali ini membuatkan ana merasa amat bersyukur kepada Allah SWT yang telah memilih ana untuk berkhidmat di syarikat itu. Pengharapan dan keyakinan yang terbalas dengan rezeki. Posisi yang ditawarkan kepada ana adalah sebagai Quality Assurance/ Health, Safety & Environment Engineer. Sama level saja dengan Executive, dan sudah tentu Executive Level adalah level staf yang akan banyak menghasilkan prosedur syarikat berkaitan HSE. Alhamdulillah, ana amat bersyukur.

6 Ogos 2014, maka bermula lah khidmat ana di syarikat RWNA Engineering Sdn Bhd dengan tempoh percubaan 3 bulan secara kontrak. 


Rezeki melimpah-limpah

Namun, rezeki Allah SWT bukan setakat itu saja. Beberapa hari sebelum ana melapor diri di tempat kerja baru, ana sekali lagi menerima panggilan telefon dari dua syarikat berbeza dengan posisi jawatan sebagai Project Engineer dan HSE Executive. Bibir tak mampu menghambur bicara, hati diasak untuk terus bersyukur kepada Allah SWT. Sekali rezeki datang, ia datang banyak sekaligus. Namun, ana tak mampu nak terima kedua-dua panggilan interview tersebut. Maka, ana pun passing kedua-dua peluang temuduga itu kepada rakan-rakan sekuliah sebatch ana yang lain. Mungkin itu rezeki mereka pula, semoga ada diantara mereka yang dapat salah satunya. Aaamin. 

" Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah (nikmat) kepadamu, dan jika kamu mengingkari (nikmatku), maka sesungguhnya azabku sangat pedih "

( Surah Ibrahim : Ayat 7 )

Terus melangkah, menggapai langit tinggi

Alhamdulillah, kini ana sudah mencapai satu impian iaitu dapat kerja sebelum graduasi. Perkara yang ana tak jangka setelah ditolak dari menyambung khidmat di syarikat tempat intern dulu. Perkara yang dulu ana rasakan mustahil, rupanya tidak, jika kita bersungguh-sungguh memohon dan berharap kepada Allah SWT. Sekali kita fikir positif terhadap Allah SWT, Allah terus balas dengan kebaikan yang berlipat-ganda. Sebab itu Allah SWT selayaknya digelar Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani. Hari-hari kita sebut Bismillah, hari-hari kita puji nama-nama Allah SWT, plus kita yakin dengan janji-janji Allah SWT, insyaallah pasti Allah permudahkan jalan buat hambaNya.

Teruskan melangkah ke hadapan, usah toleh ke belakang lagi. 

Usaha sehabis baik tanpa memikirkan natijahnya, kerana natijahnya akan terlahir dari sifat kesungguhan yang terpasak dari dalam diri hamba-hambaNya.

Salam perjuangan.

:: Laa haulawala quwwata illah billahil 'aliyyil 'aziim ::
~be a professional for ad-deen : ibnkhayr~


7 comments:

  1. Tahniah diucapkan kpd saudara :)

    ReplyDelete
  2. mcm mana nak mohon praktikal di umw???

    ReplyDelete
  3. Boleh bg cara apply praktikal di umw..harap tuan dpt mmbantu

    ReplyDelete
  4. saya nak tanya, macam mana bro ubay mampu beli kereta dalam masa 1 tahun bekerja? apakah langkah belanjawan yang dilakukan oleh bro ubay?

    ReplyDelete
  5. saya nak tanya, macam mana bro ubay mampu beli kereta dalam masa 1 tahun bekerja? apakah langkah belanjawan yang dilakukan oleh bro ubay?

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum masih aktif ke... Sy esok pg iv kt rwna...

    ReplyDelete