Sunday 21 August 2011

Ramadhan Kareem bakal berakhir~

Ramadhan Kareem bakal berakhir sedikit masa lagi,namun keriangan sudah terpancar diwajah2 umat Islam yang lebih mendambakan kehadiran Syawal berbanding pemergian Ramadhan. sahabat2,sayu rasa hati tatkala telah masuk fatrah terakhir Ramadhan kali ini,cepat sungguh rasanya kerana seperti baru semalam masuk 1 Ramadhan. lebih menyedihkan disaat Ramadhan berakhir ini lagi2 telah masuk 10 malam terakhir , masjid n surau semakin lengang. kemanakah mereka semua yang sebelum ini memenuhkan ruangan saf ? adakah ramainya jemaah terawih sekadar di awal Ramadhan sahaja? apakah tafsiran sebenar mereka2 ini kepada perkataan ' Ramadhan ' ? sudah cukup layakkah mereka untuk bergelar graduan cemerlang keluaran akademi Ramadhan jika 'semester 3' ini yakni fasa terakhir Ramadhan gagal?



akademi Ramadhan adalah pusat tarbiyyah terbaik buat diri kita semua n objektifnya adalah untuk melahirkan graduan2 yang cemerlang ketika konvokesyen pada 1 Syawal nanti. 1 semester mempunyai 10 hari,namun kita telah melepasi 2 semester n kini masuk semester terakhir di akademi Ramadhan dimana ketika semester 3 inilah kita perlu pulun melipatgandakan amalan2 sepertimana junjungan besar kita, Nabi Muhammad s.a.w melipatgandakan amalan Baginda ketika masuk 10 malam terakhir Ramadhan. walaupun Baginda Nabi tidak punyai dosa n ma'sum namun Baginda tetap melaksanakan ibadat2 malam, berqiamullail, memperbanyak bacaan Al-Quran serta memperhebat sedekah jariah menjelang pengakhiran Ramadhan. namun, perkara seperti inilah yang jauh ditinggalkan oleh umat Islam kini. mereka tidak nampak natijah dari tarbiyyah Ramadhan apatah lagi kesan ibadat di bulan Ramadhan di hati mereka.

10 malam terakhir lazim dikaitkan dengan satu malam yang telah Allah s.w.t muliakan n  lebih baik dari seribu bulan iaitu Lailatul Qadr. ketibaan malam ini menjadi buruan ketika zaman para sahabat Nabi s.a.w. n kini menjadi buruan n penantian bagi orang2 yang beriman yang menyedari keberkatan malam Qadr ini. beberapa petanda Lailatul Qadr telah disebutkan dalam banyak riwayat hadis yang ana rasa sahabat2 pun sedia maklum. namun sejauh manakah pemahaman kita tentang keberkatan serta kelebihan beribadat pada Lailatul Qadr? sehinggakan pada 10 malam terakhir inilah kita sibuk untuk memenuhi ruangan 'saf ' di kaunter2 bayaran untuk membayar baju2 raya yang dibeli. nampak sangat tazkirah2 Ramadhan diantara terawih tidak memberi apa2 input buat golongan seperti ini. pengisian Ramadhan hanya sebagai adat orang berpuasa. orang puasa,kita pun puasalah, begitu pula gamaknya masyarakat Melayu sekarang.

memetik kata2 seorang ustaz ketika kuliah subuh di Masjid Al-Hidayah,Kuantan pagi 22 Ramadhan, kebanyakan umat Islam berpuasa secara adat sahaja bukan pada syariat kewajipan berpuasa dalam Islam. maksud ana disini,rata2 umat Islam berpuasa sekadar menahan diri dari makan n minum sahaja namun tetap berbuat dosa serta menambahkan dosa. pertingkat amal langsung tidak ada malah sama dengan bulan2 yang lain bezanya cuma tidak makan n minum. beginikah maksud puasa yang sebenar? dalam erti kata syariat berpuasa seharusnya penahanan nafsu itu seiring dengan pemantapan jiwa seseorang muslim itu  iaitu memperbanyak amalan2 sunat seperti membaca Al-Quran, bangun Qiam, sedekah jariah, memberi orang yang berpuasa berbuka n sebagainya. barulah Ramadhan itu sendiri terisi dengan pengisian2 yang ruhaniyyah n penghayatan pada Ramadhan akan menjadi lebih bermakna n sesuailah bilamana kita mengatakan, ' semoga Ramadhan kali ini lebih baik dari Ramadhan sebelum ini..' .



jaminan bertemu Ramadhan pada tahun hadapan hanya Allah s.w.t mengetahui. kita tidak boleh mengharap n meyakini bahawa kita akan bertemu Ramadhan lagi tahun depan kerana ajal maut ketentuan Allah s.w.t sebab itulah kita seharusnya menambahkan amal ibadat kita seolah2 inilah Ramadhan terakhir dalam hidup kita. keberkatan bulan Ramadhan sentiasa dinanti2 oleh umat Islam namun disaat perginya Ramadhan,sambutan kepada Syawal lebih mencengkam jiwa2 umat Islam kerana merasa seronoknya menyambut Aidilfitri berbanding pemergian Ramadhan yang entah sempat atau tidak bertemu Ramadhan akan datang. natijah Ramadhan kali ini sepatutnya lebih memberi kesan pada hati2 kita biarpun nama Ramadhan setiap tahun akan berputar kembali . seperti ungkapan ana ketika memberi tazkirah Ramadhan di Masjid Pekan Labu baru2 ini, 'nama yang sama,Ramadhan, namun natijah atau kesan yang berbeza n kalau boleh Ramadhan kali ini lebih hebat lagi kesannya berbanding Ramadhan lepas..'.




sesungguhnya,kedatangan Ramadhan dinanti namun pemergiannya perlu ditangisi kerana tiada jaminan kita akan bertemu Ramadhan akan datang. sambutlah Aidilfitri mengikut syariat n tidak melepasi batas2 syarak ketika menyambut hari raya ini. 1 Syawal merupakan hari kesyukuran kita setelah berpuasa selama 30 hari jadi ucapkan kata syukur kepada Allah s.w.t sebanyak2nya n laungkan takbir sebanyak2nya ketika hari raya ini. Allah s.w.t telah mengurniakan 1 Syawal sebagai hari mensyukuri n melafazkan takbir n tahmid kepadaNya tanda syukur telah selesai melaksanakan ibadat puasa yang merupakan salah satu tunjang rukun Islam. semoga puasa kita di bulan Ramadhan ini diterima Allah s.w.t ditambah pula dengan value-added amalan2 sunat kita,insyaallah. wallahu'alam~

:: Laa haulawala quuwataillah billahil 'aliyyil 'aziim ::
~be a professional for ad-deen~

4 comments:

  1. would like to read on ur post but the font size killing me laa. kindly make it comfortable to read please.

    ReplyDelete
  2. knp tulisan kecik?? ssh nak baca la...tp baca gak la

    ReplyDelete
  3. sory sebb tulisan kecik sgt. dah adjust cam biasa size normal but still jadi kecik jgak.xtau knapa. sori yaa.

    ReplyDelete
  4. x pe la..nak ilmu, kecik pon tetap baca.

    ReplyDelete