Friday 20 January 2012

.: interpretasi cinta :.

' saya cintakan awak'. 'uhibbuki jiddan'. 'aishiteru'. ' sarangheyo'. kata2 keramat pelbagai bahasa tapi punyai maksud yang sama, yang biasa terlontar dibibir sang kekasih yang sedang hanyut dibawa arus cinta. sungguh deras arus cinta itu sehingga pasangan itu tidak dapat menyelamatkan diri mereka dari terjunam ke lembah kemaksiatan dan dosa. bila 'bukti kecintaan' terlahir, mula menyalahkan cinta. sebab CINTA lah aku jadi begini! sebab CINTA lah hidup aku tidak terurus! sebab CINTA lah aku mula lupa asal-usulku! sebab CINTA lah cintaku pada yang berhak tergadai!. hentikan! kejap2, kenapa salahkan cinta ya? adakah cinta itu benar2 bersalah? adakah anugerah cinta kurniaan Allah s.w.t ini sangat rapuh dan poros bentuknya, sehingga mudah sangat kita menyalahkan cinta bila sesuatu yang buruk terjadi pada kita? sebenarnya cinta itu tidak pernah bersalah. kasihan cinta, sungguh sedih cinta bila kita menyalahkannya, sedangkan cinta tidak minta untuk hadir dalam diri manusia. tetapi cinta itu hadir atas dorongan dan kun fayakun Allah Rabbul 'Alamin. ^_^


'..kenapa kamu kata cinta itu tidak pernah bersalah? kan mereka sudah pun melahirkan 'bukti kecintaan' mereka? sah2 lah sebab CINTA, mereka jadi begitu! sudahlah! aku benci cinta! cinta membawa kerosakan!'. ups, sila hentikan kata2 berbaur hinaan ini ya. kamu tahu cinta itu datang dari siapa? kamu tahu apa maksud cinta yang sebenar2nya?

kita adalah manusia. manusia adalah makhluk Allah s.w.t  sebaik2 ciptaan. khalifatullah diatas muka bumi ini. taklifan mulia Allah s.w.t kepada kita semua. dan kemudian Allah s.w.t campakkan pula hati dan perasaan dalam diri setiap manusia. Allah s.w.t beri akal untuk manusia berfikir hikmah kejadian ciptaanNya. maka apabila telah diberi akal, berfikirlah dan gunakan sebaiknya fungsi akal ini. begitu juga perasaan. perasaan marah,suka, benci ,sayang ,semuanya dari Allah s.w.t. 
perasaan ingin disayangi dan menyayangi juga kurniaan Allah s.w.t. sanggupkah kita mencerca kurniaan Allah s.w.t ini? buka mata,buka minda, lapangkan hati! kita ini makhluk ciptaan Allah s.w.t, tiada hak untuk kita mempersoal dan menghina segala ciptaan dan anugerah Allah s.w.t, Khaliq Maha Mulia kita. 

begitu juga dalam mentafsir cinta. apakah maksud cinta? cinta adalah suatu perasaan yang hadir dari hati yang tulus dan luhur, yang inginkan sebuah kasih sayang yang utuh, suci dan murni. cinta ibarat kain putih bersih yang berbau harum. dihadiahkan Allah s.w.t kepada kita untuk kita hargai cinta itu. untuk kita lakar sebuah lukisan kemudian kita ceriakan dengan warna2 cinta agar ia nampak cantik dan berseri. kita pun pasti suka dan Allah s.w.t juga suka dan gembira kerana kita menghargai dan mensyukuri nikmat cinta ini. alangkah indahnya cinta itu jika didamba hanya pada Yang Satu ^_^ . lihat kembali, kalau kita benci cinta, bagaimana kita nak mencintai Allah s.w.t dan RasulNya? haa. fikir2kan ya. firman Allah s.w.t :

Dijadikan indah pada (pandangan) manusia kecintaan kepada apa2 yang diingini, yaitu : wanita2, anak2, harta yang banyak dari jenis emas, perak, kuda pilihan, binatang2 ternak dan sawah ladang. itulah kesenangan hidup didunia dan disisi Allahlah tempat kembali yang baik (syurga)" (3:14)

salahkah bercinta? adakah cinta itu haram? sebenarnya Allah s.w.t tidak melarang manusia untuk bercinta sekalipun melayani perasaan cinta itu. jika Allah s.w.t melarang bercinta, tidak wujud cinta Adam a.s pada Hawa sejak awal2 penciptaan mereka lagi. tidak wujud kasih sayang Allah s.w.t pada kita. tanpa cinta Allah s.w.t pada makhluk2Nya, hidup kita pasti didalam kemusnahan yang sangat dahsyat. nauzubillah..

namun interpretasi cinta yang sebenar adalah cinta itu boleh dilayani dengan syarat ianya berpaksikan semata2 kerana Allah s.w.t. jika berlaku cinta antara dua insan, jangan menyesal dengan perasaan yang hadir itu malah taburkan rasa syukur dengan anugerah itu. semaikan benih2 cinta itu diatas batas2 syariat yang perlu dijaga dari setiap aspek kendiri. melayari bahtera cinta cukup indah, namun layarkan bahtera itu mengikut haluannya yang sebenar, kerana andai terpesong, maka tenggelamlah bahtera itu. karamlah ia untuk selama2nya. 


buat insan2 yang sedang bercinta, teruskan dengan cinta kalian kerana cinta tidak pernah bersalah. tetapi kita yang menyalahgunakan cinta.  cinta tidak pernah minta untuk hadir dalam diri manusia, tetapi cinta hadir untuk memberi manusia kepuasan berkasih sayang. lebarkan kasih sayang itu lurus dijalanNya, tanda kita mensyukuri nikmat indah ini. buat insan yang sedang bercinta, bataskan segala tindakan susulan kalian. andai benar kalian menyayangi pasangan kalian, pintalah doa kepada Allah s.w.t.
minta pada Allah s.w.t agar dikekalkan rasa cinta itu pada insan pilihan kita, minta pada Allah s.w.t agar kita dihindari dari tipu muslihat iblis dan syaitan yang senantiasa membisikkan,'..buktikan kecintaan kau padanya, serahkan tubuh kau padanya, serahkan segala2nya. apa yang dia pinta buat saja...'. nauzubillah..

jika kita rindu pada insan yang kita suka dan sayang, jangan lepaskan kata2 itu padanya, tetapi luahkan pada Allah s.w.t. didalam doa dan solat kita.
jika kita tidak boleh melupakan dia, doa pada Allah s.w.t agar disatukan hati kita dan dia disuatu masa yang dijanjikan Allah s.w.t. semoga kalian bisa meraih cinta yang suci dan murni menuju bayt al-muslim yang diidamkan.  beruntunglah bagi mereka2 yang menyucikan cinta dan memberi wangian harum padanya, semata2 kerana Allah s.w.t Yang Maha Mencintai. Allahu Akbar, sayangnya Allah s.w.t pada kita ya..

Katakanlah : " jika kamu (benar2) mencintai Allah,ikutilah aku,niscaya Allah mengasihi dan mengampunkan dosa2mu " Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang (3:31)


buat insan2 yang belum mengecapi nikmat cinta, jangan khuatir dan jangan merasa diri kalian ketinggalan zaman. '..kau bila nak ada pakwe? alaa..down-to-date la kau..'. bila cercaan ini dilontarkan, pasti timbul rasa ingin mempunyai seseorang dalam hati kan? jangan khuatir bagi yang belum sampai cinta padanya, kerana janji Allah s.w.t itu pasti. telah tertulis di Luh Mahfuz lagi nama pasangan kita. jadi, jangan risau jika tiada yang sudi menjadi teman kalian disaat dan waktu ini. khuatir nanti, jika kalian bercinta, kalian akan mengalami culture-shock dan mula bercinta sakan sehingga tidak ingat siapa yang memberi cinta pada kalian saat kalian memerlukannya. dan bagi yang sudah bercinta, tidak semestinya orang yang dicintainya itu adalah teman kekal hingga kesyurga nanti. sebab itulah disarankan agar kita mendoakan hubungan kita supaya benar2 seperti yang telah termaktub di Luh Mahfuz. Allahu Robbi..

bagi yang bercinta, ingatlah. cinta itu tidak salah. tetapi hindarilah dari menyalahgunakan cinta. ya, cinta disalahguna sebab kita couple. kita declare dan kemudian kita war2kan pada rakan2 kita. dan semua rakan2 kita tahu mengenai percintaan kita. ya, itu yang salah dan tidak boleh. couple tidak sama dengan cinta. cinta adalah perasaan, anugerah Allah s.w.t, tetapi couple itu perbuatan berdua2an yang menyalahi batas2 syara'. jadi, semaikanlah benih2 cinta itu diatas batas yang penuh dengan mineral2 Iman, kemudian siramkan ia dengan titisan doa agar cinta yang tersemai itu menjadi hasil yang cantik disisi Allah Rabbul 'Alamin. inilah interpretasi cinta yang sebenar. wallahu'alam.

p/s : tinta ini merupakan pandangan peribadi penulis berkenaan cinta. moga2 ada manfaatnya buat kita semua. sebarkan cinta pada yang mendamba kasih yang suci hanya keranaNya~ ^_^


:: Laa haulawala quwwata illah billahil 'aliyyil 'aziim ::
~be a professional for ad-deen~

4 comments:

  1. alhamdulillah.. indahnya cinta bila diucap pada yg lebih berhak.. :)

    ReplyDelete
  2. hayat wa maut lirabbul a'lamin20 January 2012 at 08:03

    cinta x salah tp couple yg salah..cantik!!

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. Jatuh cinta itu fitrah, ingin bercinta itu fitrah, alirkan ia dengan cara yg betul agar ia mampu mnjadi cinta Mulia, jngn biarkan ia mengalir dengan cara yg salah sehingga dkatakan cinta hina... jika benar Allah yg menjadi matlamat kita... Smemangnya kita sudah tahu apakah jalan bg org yg ingin mengecapi cinta, jngan menyiksa cintamu, dngn terlalu bnyk bicara... Jngn biarkn ia spt awan d langit, yg hanya sketika ade, lantas hilang, jdkan ia sprt air2 sungai yg ingin menuju ke muara laut, bertemu dngn ketenangn dn jiwa yg lapang... Pasti cinta bakal dkecapi itu bagai air laut, yg dlmnya x terduga, luasnya x dpt diukur... Hanya cinta yg dpt merungkainya...

    ReplyDelete